Hlavní obsah
Názory a úvahy

Proč si nekoupím elektromobil (zatím), část 2/2

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Skoda.cz

V minulém článku jste se mohli dočíst o hlavních výhodách spalovacího motoru (ICE) a aut s elektrickým pohonem (EV). V tomto pokračování najdete mé důvody, proč si zatím elektroauto kupovat nebudu.

Článek

Nejprve ale k tomu, jak to teď mám já, protože o mém závěru to rozhodně rozhoduje. V rodině máme jedno auto, které používáme cca 3× týdně, s ročním nájezdem kolem 10 tisíc km. Auto parkujeme v hromadné podzemní garáži. Jde o spolehlivou benzinovou Škodovku, která má nízké provozní náklady.

V minulém článku jste se v jeho závěru mohli dočíst o jedné z výhod EV - nízkých provozních nákladech provozu při dobíjení z vlastní solární elektrárny.

Tuto výhodu může podle údajů Českého statistického úřadu čerpat pouze 46 % obyvatel ČR (https://www.czso.cz/documents/10180/20541807/3.pdf/381cbabe-9ca7-4f46-9568-88a7bb0504f6?version=1.0). Ti totiž bydlí v rodinném domě, kde je efektivní překážkou pouze pořizovací cena. My z bytů tu možnost prozatím nemáme, i kdybychom se rozkrájeli. Vybudovat vlastní fotovoltaickou elektrárnu na střechách bytových domů sice jde, ale nabíjet v hromadné garáží prozatím nelze. Nedovolují to požární předpisy.

Pro mě je to ten hlavní bod, proč ke koupi elektroauta zatím nepřistoupím. A proč vlastně jen zatím a co by mohly být ty další důvody?

Před několika lety byl problém cena - ta se ale postupně snižuje a pokud hledám auto pro rodinu (rozuměj vyřadím Dacii Spring), za srovnatelné peníze dnes dostanu auto se slušnou výbavou. Dojezd mě netrápí, respektive uváděných cca 500 km u auta za 1 mil. Kč, je pro mě dostačující. Na jednu jízdu málokdy překonám hranici 200 km a nabití externě lze i dnes lze s malou špetkou plánování vyřešit celkem snadno. Auto je levné na provoz, protože je v něm méně věcí, co se může poškodit.

Ale to nabíjení doma je zkrátka problém, protože jsem lenochod. Dojet cestou na výlet/nákup/návštěvu na „čerpačku“ je otázka 10 minut zdržení a pak mám s plnou nádrží měsíc klid. S elektroautem tohle nemáte, pokud nemůžete po příjezdu z výletu/nákupu/návštěvy píchnout auto do nabíječky. Někteří vlastníci EV bydlí v bytě a řeknou vám, že to jde. Já se s nimi hádat nebudu, protože mají pravdu. Pro mě je to ale zkrátka nepohodlné.

Myslím si, že pokud bude efektivně vyřešena možnost nabíjet v hromadných garážích, Česko už nebude na chvostu Evropy v počtu registrací EV vozidel. Mám k tomu takové přirovnání. Když jsme používali tlačítkové telefony, jejich baterka vydržela leckdy i několik týdnů. Přechod na modernější a v mnoha aspektech lepší telefony s dotykovými obrazovkami s sebou nesl i starost o to, kde si telefon nabiju. Jelikož mám zásuvku doma a každý večer si ho nabiji, není to pro mě nepohodlné. Pokud bych mohl nabít jen na určitých místech a cíleně bych musel tato místa hledat, tak si nový telefon nekoupím.

A jak to máte vy? Napište mi do komentářů důvody, které osobně vnímáte jako problém pro pořízení EV?

Děkuji za přečtení článku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz