Hlavní obsah

Sankce položily ruský automobilový průmysl na lopatky.

Foto: Fotka od jinhyung lee z Pixabay licence zdarma

Buchanky se prakticky beze změn vyrábějí v Rusku již od dob Sovětského svazu do dnes.

Ruský automobilový průmysl směřuje opět k novému historickému dnu. Jeho úplné zhroucení je jen otázkou času.

Článek

Po odchodu západních automobilek se v letech 2023–2024 se trochu zotavil. Ale letos se krize opět vrátila.

Od ledna do září roku 2025 klesla výroba automobilů v Rusku o 20 % a vrátila se na nejnižší úroveň od roku 2022, uvádějí statistiky Rosstatu a odhady CMASF. Pokles automobilového průmyslu se s každým čtvrtletím zrychluje: od ledna do března činil meziročně 9,2 %, ve druhém čtvrtletí 23 % a ve třetím 26,7 %.

V prvním roce agrese na Ukrajině se automobilový průmysl propadl přibližně na 50 % své předválečné produkce a celková výroba vozidel v Rusku klesla na 450 000 kusů – nejméně od první poloviny 70. let.

Putin a Lada Granda

Do poloviny loňského roku dosáhla výroba vozidel 80 % úrovně před zavedením sankcí, nyní však klesla zpět na pouhých 50 %. Výrobci nákladních vozidel patřili dík armádním dodávkám k nejrychleji prodávajícím výrobcům, přičemž produkce se za prvních devět měsíců propadla o 30 % a v září o 41 %.

Auto se v Rusku stává přepychem

Ne každý Rus, ne každá ruská firma si teď může nový vůz dovolit. Prodej nových automobilů celkem v Rusku klesl od ledna do září o 22 %. Ve srovnání s první polovinou roku 2010 klesl 2–2,5krát, protože auta se pro Rusy stala méně dostupnými.

Podle ministerstva činil celkový objem ruského trhu s novými vozidly všech, i dovezených typů za prvních 10 měsíců letošního roku 1 197 394 kusů (-22 % oproti období leden-říjen 2024). Jen tolik aut vyrábí ročně naše Škoda Mladá Boleslav.

Trh s novými osobními i nákladními vozidly a autobusy ruské výroby dosáhl 657 587 kusů, což představuje pokles o 3 % oproti stejnému období roku 2024. Nemalá část těchto prodaných strojů však pochází ze skladů z loňské a předloňské výroby.

Prodej nových elektromobilů v Rusku klesl za prvních 10 měsíců letošního roku o 38 %, z 16 705 kusů v roce 2024 na 10 403 kusů v roce 2025.

V segmentu lehkých užitkových vozidel na ruském trhu dosáhl prodej od ledna do října celkem 86 720 kusů (-23 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2024).

Ruský trh s nákladními vozidly zaznamenal ve sledovaném období pokles o 56 %, ze 104 459 kusů v lednu až říjnu 2024 na 46 376 kusů v prvních 10 měsících letošního roku.

Prodej nových autobusů v Rusku od ledna do října letošního roku dosáhl celkem 9 587 kusů, což představuje pokles o 42 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2024.

Ministerstvo mlží

Podíl prodaných vozidel vyrobených v Rusku se prý od ledna do října 2025 zvýšil o 11 procentních bodů ve srovnání se stejným obdobím loňského roku a dosáhl podílu na trhu 55 %. Prodej elektromobilů dosáhl celkem 10 400 kusů (pokles o 38 %).

Podíl elektromobilů montovaných v Rusku navíc dosáhl 32 %, což je o 12 procentních bodů více než v loňském roce. Nevyrobilo se jich však více , jen se jich podstatně méně dovezlo z ciziny a opticky se tak zvýšil jejich podíl na domácím trhu.

Ministerstvo průmyslu rovněž uvedlo, že v polovině podzimu se prodalo 183 400 nových vozidel. To je o 34 % více, než v předchozím měsíci a o 81,7 % více než výsledky června, který byl považován za jeden z nejslabších měsíců roku.

Prodej vozidel vyrobených v Rusku dosáhl celkem 100 700 kusů, což je o 9 % více než v říjnu 2024. Prodej dovážených automobilů za tento měsíc dosáhl 82,7 tisíce kusů, což je o 22,8 % méně než v předchozím roce. Nová auta ze zahraničí je nutno často pašovat, což je prodražuje, podobně je to i u náhradních dílů. Neexistují ruské profesionální servisy těchto značek. Navíc dovážené čínské vozy pro ruský trh mají vyhlášenou velmi nízkou kvalitu a vysokou poruchovost, daleko mimo standardy na které byli Rusové zvyklí u evropských značek.

Rozdíl mezi výše uváděnými daty je způsoben výprodejem starých skladových zásob ruských vozů, které se v dříve nahromadily, protože byl u těchto aut nepříznivý poměr mezi cenou a kvalitou, která je někdy opravdu šílená.

Tím způsobem ruská vláda nadlepšuje hrozivé statistiky vývoje ruského průmyslu před veřejností. Stejně dnes není snadné v mnoha regionech sehnat pohonné hmoty a motorový olej a tak skutečnost, že máte v Rusku vůz ještě neznamená, že máte vyhráno.

Reference:

https://www.tbank.ru/invest/social/profile/ksenia_investorka/b690d59f-58a0-4a68-a714-0d0047678b60/?author=profile

https://dvizhok.su/business/ryinok-novyix-legkovyix-mashin-v-rf-za-10-mesyaczev-edva-perevalil-za-1-mln-edinicz

https://tarantas.news/posts/id61919-rossijskij-avtorynok-ruhnul-na-22-dannye-minpromtorga

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz