Článek
Novela zákona, která se dotkne mnohých z nás
Od 1.1.2024 vejde v platnost novela zákona o silničním provozu. Každoročně se v platnost uvede celá řada novel, ale troufám si říct, že tato novela ovlivní mnoho z nás více než ty ostatní. Ty hlavní změny, které se tedy týkají nás, běžných lidí, jsou například změna bodového systému, nebo poměrně razantní zvýšení sankcí za nedodržování pravidel silničního provozu ve správním řízení. Zatímco nyní jsou maximální výše „pokut“, které vám může policista na místě udělit, poměrně lidové, tedy zpravidla do dvou tisíc korun, mnoho z nich se sníží na ještě nižší maximální hodnotu, a to patnáct set korun. Naopak tomu bude ve správním řízení, kde se maximální výše sankce v některých případech opravdu výrazně zvýší. U některých přestupků pak bude stanovena minimální hranice blokové pokuty na místě.
Vybodovat se nebylo nikdy tak snadné
Změna bodového systému s sebou přinese zpřísnění některých dosud méně bodovaných přestupků a místo pěti současných kategorií budou pouze tři, a to za dva, čtyři a šest bodů. Například velice časté používání telefonu za volantem vás po novele vyjde až na tři tisíce a čtyři body. Jízda na motocyklu bez přilby vás přijde také na čtyři body, ohrožení chodce pak na bodů šest. Sankce za odmítnutí dechové zkoušky na přítomnost alkoholu se zvýší ze současných až padesáti tisíc na sedmdesát pět tisíc a místo zákazu řízení až na dva roky si hříšník nezajezdí až tři roky. Obecně se změna jeví vyváženě a policisté zde budou mít pořád dostatek prostoru na přiměřené posouzení přestupku. Výrazně se však zvýší možnosti sankce ve správním řízení, což má nejspíš odradit problémisty, kteří by se s policisty chtěli zbytečně dohadovat.
Rychle a od sedmnácti… s mentorem
Další poměrně příjemná změna nastane v maximální rychlosti na dálnici, která se zvýší ze současných 130 km/h na 150 km/h. Doufejme, že se dálniční policisté důsledněji zaměří na časté blokování levého pruhu pomalu jedoucími vozidly, což je na českých dálnicích bohužel velice častý jev. Další velice razantní změnou je možnost řídit vozidlo již od sedmnácti let. Takto mladý řidič ovšem bude povinen mít do svých osmnácti let na sedadle spolujezdce tzv. mentora, který má být jakýmsi dozorem a rádcem pro mladého řidiče. Mentor musí vlastnit řidičské oprávnění alespoň deset let, nesmí mít na svém kontě jediný bodový záznam a nesmí být pod vlivem alkoholu. Pokud novopečený řidič spáchá do dvou let od vydání řidičáku těžší přestupek nebo trestný čin, který jej vyjde na šest bodů, bude povinen absolvovat dopravně – psychologickou přednášku a školení.
Změny budou v některých případech opravdu markantní, a proto pokud jste se o nich ještě neinformovali, možná je nejvyšší čas tak učinit a předejít zbytečnému překvapení.
Zdroje: skolenibozp, mdcr, cebia