Hlavní obsah
Cestování

Individuální cestovatelé mají stále méně a méně jistot

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: text M. V. Stránská/foto licence PixaBay.com

Cestujete individuálně? Sami si rezervujete ubytovací zařízení a rádi jste nezávislí na cestovkách? Internet nabízí možnosti, o kterých se dříve ani nesnilo. Jak bezpečné a spolehlivé však jsou?

Článek

Ráda cestuji bez cestovky. Není to pro mě až tak složité, protože ovládám aktivně několik jazyků. Cestovatelská svoboda mi naprosto vyhovuje. Nejsem typ, který by chtěl o dovolené jezdit na výlety podle nějakého stanoveného plánu a účastnil by se nadšeně poznávacích zájezdů typu „vpravo vidíte, vlevo vidíte…“.

Je fajn, že v posledních letech možnosti pro individuální cestovatele rostou jako houby po dešti a najít si ubytování dle představ, porovnat si nabídky různých zařízení a následně provést během okamžiku rezervaci, to je dnes opravdu snadné. Po světě vzniklo mnoho internetových portálů, které tyto služby nabízejí, stačí si jen vybrat. Až sem je tedy vše zalité sluncem.

Ani spolehlivé značky nemusí odolat

Doba se však mění a co bylo dříve bezpečné a spolehlivé, už dávno takové být nemusí. Hackeři nás chtějí připravit o finance a tedy většinou i o cenné údaje k našim platebním kartám. Cestovatel musí být velmi obezřetný. Nejhorší na tom všem bohužel je fakt, že se vám nepříjemná zkušenost může přihodit i u společností, jejichž služby spokojeně využíváte třeba i mnoho let!

Ke spolehlivé značce již mnoho let také patří společnost Booking.com. Jejích služeb jsem využívala již v době, kdy tento portál ještě ani nebyl dostupný v českém jazyce a u nás ho znali jen opravdu protřelí cestovatelé. Mám s ním mnoho a mnoho let velmi dobrých zkušeností. Bohužel, to zřejmě letošní dovolenou skončilo.

Nejistota

Se společností Booking.com jsem vždy byla víc než velmi spokojená. Na letošní dovolenou připravená, hotely zarezervované, vše jako každý jiný rok. A najednou jsem obdržela e-mail tohoto znění:

Za obsah této zprávy zaslané prostřednictvím Booking.com je plně zodpovědné ubytování.

Guest attention please !
It is in your best interest to read and follow the steps
An error has been found in your data and you need to reset it soon to avoid cancellation of your reservation, with respect to the hotel manager.
Regards , Grand Hotel…

Pro neangličtináře - e-mail mi oznamuje, že nastala chyba v mých datech a že abych předešla zrušení rezervace, mám ve vlastním zájmu vše resetovat. Jinými slovy, přes odkaz, který e-mail rovněž obsahoval, jsem měla znovu zadat veškeré údaje o své kreditní kartě. Samozřejmě, že celý e-mail obsahoval logo společnosti a vizuál byl prakticky nerozpoznatelný od skutečných e-mailů, které od Booking.com běžně chodí.

Až sem tento podvodný e-mail asi až tak moc nepřekvapí, to se dnes prostě děje. Většina lidí již ví, že se na podobné odkazy nemá klikat a už vůbec ne zadávat do nich své údaje o platební kartě. Přesto, i hodně zkušeného cestovatele může takový e-mail lapit.

Proč? Protože pod tímto podvodným e-mailem byl podepsán hotel, ve kterém jsem měla udělanou rezervaci. Jak vědí hackeři, že jsem si tento hotel přes Booking.com rezervovala? Jak vědí v jakém termínu jsem si rezervaci provedla? To mě skutečně hodně znervóznilo. Neznamená to, že se hackeři dostali do aplikace a mají teď přístup ke všem informacím o klientech, kteří služby společnosti využívají? A ta nejdůležitější otázka - jsou údaje o platebních kartách, které aplikace Booking.com schraňuje, opravdu v bezpečí?

E-mail, který neuklidní

Protože jsem e-mail považovala za podvodný, ignorovala jsem ho a šla si přímo ověřit věci do aplikace Booking.com. Nezbývalo mi, než doufat, že ta je ještě stále bezpečná a důvěryhodná. Žádné problémy s mou kartou jsem nikde nenašla, tak jsem ani žádné další kroky nepodnikla.

Za několik hodin mi začaly chodit od společnosti Booking.com e-maily s oznámením, že se za ně někdo vydával a že byly klientům rozeslány podvodné e-maily. Sdělení obsahovalo urgentní výzvu, aby nikdo na nic nereagoval a také také žádost, aby klienti zaškrtli jednu z uvedených možností. Zněly přibližně takto (ještě stále jsem na cestách a k přesnému textu tohoto e-mailu momentálně nemám přístup):

  • Podvodný e-mail jsem obdržel, ale údaje o své kartě jsem neaktualizoval, na odkaz jsem neklikl.
  • Podvodný e-mail jsem obdržel, na odkaz jsem klikl a údaje o kartě jsem aktualizoval.
  • Podvodný e-mail jsem obdržel, na odkaz jsem klikl a provedl jsem okamžitou platbu svou kartou.
  • Podvodný e-mail jsem nedostal.

Sdělení končilo ubezpečením, že všechny údaje klientů jsou v bezpečí a že je pouze nutné podvodné e-maily ignorovat. Podle znění zaslaného e-mailu bylo zřejmé, že se celá záležitost týká opravdu nemalého počtu klientů. To poslední, co s vámi takový e-mail udělá je, že vás uklidní.

Je pryč doba klidného individuálního cestování?

Bohužel u 95% ubytovacích zařízení je nutné zadávat v aplikaci Booking.com (a v dalších aplikacích tohoto typu rovněž) podrobné údaje o platební kartě, protože tou je rezervace garantována. Bez karty v těchto případech nebude provedení rezervace možné. Jen asi u 5% ubytovacích zařízení není nutné garantovat rezervaci platební kartou.

Bohužel se tedy zdá, že doba klidného individuálního cestování je nenávratně pryč. Společnosti nás sice ve svých e-mailech uklidňují, že se ničeho nemusíme obávat a vše je u nich bezpečně uloženo, ale je? A jak to jako laik poznám? Samozřejmě, že nepoznám. Nemohu si to ani nijak ověřit.

Je možné, že přišla doba, kdy se vrátíme před existenci těchto internetových rezervačních portálů a znovu začneme rezervovat pobyty přímo s jednotlivými ubytovacími zařízeními. Ne u všech je to však možné. Některé jinde než na stránkách rezervačních portálů nenajdeme.

Kdo má odvahu a nervy na náhodu?

Nejlépe na tom budou ti, kteří mají dostatek odvahy vycestovat bez předem zajištěného ubytování a vše si budou vyřizovat až na cestě. To je opravdu svobodné cestování, není ale pro každého. V hlavní sezóně bývají ubytovací zařízení často beznadějně obsazená a je prakticky nulová jistota, že v dovolenkových destinacích cestovatel sežene ubytování až v den svého příjezdu. Třeba ano, třeba ne. Takový člověk by měl být připraven vyspat se i jen ve spacáku pod širákem, protože někdy to tak může dopadnout. To není ani pro rodiny s dětmi, ani pro věkově pokročilejší cestovatele a vyhovovat to nemusí ani mladým a zdravým, protože mít jistotu střechy nad hlavou je pro hodně lidí poměrně zásadní. Já mezi ně také patřím, a proto nejsem ze situace ani trochu nadšená.

Kde jsme a budeme?

Platit kartou se stalo standardem, kterého si většina z nás ráda užívá. Já třeba již hotovost u sebe téměř nenosím. Neblíží se však doba, kdy jediným bezpečím bude nemít žádnou kartu a platit vše hotově? Protože jak asi může trvat dlouho než IT odborníci najdou způsob, jak napadením účelně bránit? A jde to vůbec? Možná jsou právě mezi hackery ti vůbec nejlepší ajťáci… Kdyby to byla pravda, tak jsme všichni víte kde…

Anketa

Využíváte služeb rezervačních portálů typu Booking.com? A pokud ano, obdrželi jste také nějaký podvodný e-mail?
Ano a takové e-maily týkající se mých rezervací mi běžně chodí.
9,1 %
Ne, bojím se tyto portály používat právě proto, že nechci nikde ukládat údaje o mé platební kartě.
9,1 %
Využívám takové portály, ale zatím jsem u nich zkušenost podvodným e-mailem neměl(a).
81,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 11 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz