Hlavní obsah
Názory a úvahy

Co když vám shoří dům? Vzplane auto? Znáte rizika ekologických řešení?

Foto: M. V. Stránská / foto Pixabay.com

Elektromobil, když vzplane, hoří pořád a pořád… To přiznávají i hasiči.

Není nás určitě málo, kdo jsme se nadchli pro fotovoltaiku na střeše vlastního domku a toužíme po elektromobilu v garáži. Možná je lepší si místo toho koupit pěknou dovolenou. Zn.: vzpomínky zůstanou.

Článek

Netrvalo dlouho a ukázalo se cosi, o čem můj bratr mluví již delší dobu. Je vystudovaný jaderný inženýr a díky svému technickému zaměření toho hodně zná právě o nejrůznějších technických vychytávkách a zařízeních. Již delší dobu mluví o fotovoltaikách a také o elektromobilech. Upřímně, je to brácha, tak jsem jeho různá varování nebrala až tak vážně. To všechno až do dnešního dne, kdy jsem si přečetla článek o tom, jak stoupá počet požárů díky fotovoltaikám. Článek uvádí, že zatímco předloni řešili hasiči v celém Česku 15 požárů fotovoltaických systémů, letos za první pololetí vyjížděli již ke 48 požárům!

O tom, že fotovoltaiky mohou být v domě požárním rizikem, mluvil bratr často. Od něj také vím, že uhasit rodinný dům, kde hoří právě fotovoltaika, není nic jednoduchého. Hasiči většinou musejí nechat vše vyhořet, protože jiná šance hasit fotolotaiku zkrátka není. Řešením může být instalace fotovoltaiky s použitím malých výbušnin, což se v zahraničí používá. Hasiči fotovoltaiku v takovém případě pomocí dálkového ovladače od střechy domu odpálí a pak teprve mohou začít hasit. U nás však většina fotovoltaik nic takového nemá. Kolik majitelů této ekologické varianty získávání energie o tomto nebezpečí vlastně ví?

Obdobné nebezpečí hrozí i u elektromobilů. Nejen, že se mohou nečekaně vznítit, ale mají stejný problém, jako střechy domů, na kterých jsou umístěné fotovoltaiky. Uhasit hořící elektromobil je velmi složité (i když samozřejmě záleží na tom, co v něm přesně hoří) a hasiči přiznávají, že pokud jde o akumulátor, tak ten hoří hodiny a musí se většinou počkat, až zkrátka vyhoří. Při hašení takového požáru totiž lze chladit jen celý obal akumulátoru zvenčí (články jsou uzavřené v obalu). Prakticky se tak jen kontroluje proces hoření, aby se zabránilo dalším škodám. (Výjimkou jsou jen vozy Renault, ostatní skutečně hoří při vznícení hodiny.)

Auta na plyn nesmějí do krytých garáží. Už někdo přemýšlel nad tím, jestli si tam pustíme elektromobily? Až začnou tato moderní auta hořet v garážích novostaveb, nikdo z toho nadšený rozhodně nebude. O míře nebezpečí můžeme diskutovat, i kdyby však bylo jen velmi malé, jen samotné vědomí, že k tomu občas dochází, zkrátka není příjemné.

Za nemalý peníz si člověk pořídí na střechu fotovoltaiku a za podobně „dostupnou“ cenu elektromobil. Oboje se může nečekaně vznítit a oboje takřka nejde hasit. Možná si říkáte - ale je to ekologické. Opravdu? Ono to ani s tou ekologičností totiž zdaleka není tak jednoduché. Správně by se měla započítat i výroba fotovolataik a elektromobilů a zejména jejich následná likvidace. Když to uděláte, s překvapením zjistíte, že to zase tak úžasně ekologické řešení není. Všechno je totiž v naší době v prvé řadě byznys. Peníze až na prvním místě.

Zatímco dříve silná klika těžařských ropných společností prorazila cestičku benzínovým motorům, dnes se jen změnila situace a místo ropných baronů lobuje jiná skupina. Nevěřím, že jde o přírodu. Mnohem víc jde o peníze. Nemalé peníze nás všech.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz