Hlavní obsah
Názory a úvahy

Víkendový svátek ženského nakupování a jeden otazník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: M. V. Stránská/foto Pixabay.com

Dámy většinou nakupují rády a pokud je to s velkými slevami za značkové zboží, pak ještě radši.

„Black Fridays“ jsou úspěšné všude na světě. Kromě nich máme v ČR akci, která se zaměřuje hlavně na ženy. Doufám, že bude existovat ještě dlouho. Je tu snad důvod, proč by neměla?

Článek

Každý nakupujeme jinak rád. Pokud však existuje možnost nakoupit cenově výhodně, jen málokdo si ji chce nechat ujít. Přesně proto mám ráda akci jménem „Dny Marianne“. Znamená pro mě jednou do roka víkend plný nejrůznějších slev a výhodných akcí v obchodech se sortimentem mnoha druhů, oblečením počínaje přes kosmetiku až vybavením domácnosti konče.

Z malé akce pro čtenářky se stal nákupní svátek pro ženy

Nejsem úplně velký milovník chození po obchodech, ale tyto dny jsem využívala už v době, kdy se slevové kupóny nacházely jen ve stejnojmenném časopise a vystřihovaly se z vloženého kartonového papíru. Je to už mnoho let. Od té doby akce ušla pořádný kus cesty. Dnes funguje přes mobilní aplikaci, kupónky si zájemce koupí tam a všechno je proti dřevním začátkům velmi pohodlné a jednoduché. Tak proč o tom vůbec psát? Brzy se k tomu dostanu.

V začátcích této nákupní akce se účastnil jen omezený počet prodejců. Dnes, když vyjdete do nákupního centra v době, kdy se akce koná, uvidíte na opravdu mnoha obchodech logo akce, transparent před vchodem, nebo minimálně pozvánku nalepenou na výloze. Jednodušší by bylo spočítat ty prodejce, kteří se akce neúčastní než naopak.

Všímám si, jak se akce rozrostla, jak se z nápadu časopisu pro ženy stal téměř svátek ženského nakupování. Od pátku do neděle je možné vyrazit a využít maxima slev a výhodných nákupů. Já si takto loni pořídila například vysokou postelovou matraci z paměťové pěny s 50% slevou. U takto drahého zboží to opravdu už pocítíte. Nejsem sama, kdo každý rok na tyto dny čeká a některé nákupy si na ně tzv. odkládá.

Akce přiláká do nákupních center desítky tisíc žen po celé republice

Pořádala jsem ve svém životě již pěknou řádku akcí a moc dobře vím, kolik lidské práce za takovým projektem stojí. Někdo musel domluvit spolupráci s obchodníky a obchodními řetězci, někdo musel zafinancovat výrobu mobilní aplikace, někdo vymyslel, jak celý projekt rozjet i organizačně zvládnout a samozřejmě dotáhnout ho až do rozměru v jakém dnes je.

Netuším, jak tato akce obchodně funguje, ale tak nějak předpokládám, že zapojené obchody platí za to, že jsou součástí akce, která vyžene do nákupních center desítky tisíc žen po celé republice. Protože to je ta podstata, o kterou jde. Je tu něco, co přiláká ženy, aby přišly nakupovat. Funguje to víc než dobře, protože dámy akci už znají, těší se na „svůj“ nákupní víkend a často vyrážejí společně v celých skupinách. Jestli odvádějí obchodníci provizi z prodaného zboží, nebo za zapojení do akce platí jinak, to netuším. Je tu však jedno velké ALE!

Jedno velké ALE

Chystám se také vyrazit na nákup a využít slev. Raději nepíšu kdy, protože nevím, jestli bych nedělala článkem nějakou zakázanou skrytou reklamu. Rozhodně ale nakupovat půjdu. Při mém nakupování mi bude jedno, jestli se obchodník zapojil to této akce, nebo jestli mi nabízí slevu jen sám za sebe. To pro mě, jako zákaznici, není důležité. Prostě o víkendu obdržím své slevy a dárky a další výhody. Že jich nebude málo, už v tuto chvíli vím, protože mi chodí e-maily s nabídkami. Obchody, u kterých pravidelně nakupuji, mě v těchto e-mailech informují, že od pátku do neděle pořádají například „slevové dny“, „dny pro VIP klientelu“, „nákupní víkend plný slev“ a tak dále. Samozřejmě, že svou akci pořádají v úplně stejném termínu, kdy se konají „Dny Marianne“.

Poprvé jsem se s touto praxí setkala v nákupním centru loni. To mi ještě nechodilo tolik nabídek e-mailem, jako letos. Loni jsem chtěla při placení v obchodě použít kupon z aplikace, abych obdržela slevu a byla jsem informována, že obchod se akce neúčastní, že žádný kupón nepotřebuji, protože jde o jejich vlastní akci. Jinými slovy řečeno, ani já jsem si nevšimla, že obchod není součástí víkendové akce. Viděla jsem na prodejně velký nápis „víkend plný slev“ a automaticky jsem vstoupila a myslela si, že se obchod také Dnů Marianne účastní.

Byznys je byznys, ale nebude to mít neblahé následky?

Proč o tom vůbec píšu, když je nakupujícím fuk, jestli obchod nabízí vlastní slevy nebo se účastní známé prodejní akce? Protože sama vím, jaké to je, když vás něco stojí hromadu práce, a pak výsledky vaší práce někdo využije, sveze se na nich a prostě vás obejde.

Každý obchod má právo udělat si slevovou akci, kdy chce. Nikdo nemůže zabránit tomu, aby si ji udělal o víkendu, kdy díky jiné akci přijdou do nákupních center tisíce žen nakupovat. Vzhledem k tomu, že sleduji, jak se tento trend stává běžnějším a běžnějším, očekávám, že to dříve či později bude mít nějaké následky.

Pokud si myslíte, že jsem nějaký morální kazatel, tak to nikoliv. Morálně to určitě čisté není, ale byznys je byznys a ti obchodníci, kteří si ve stejném termínu prostě udělají vlastní akci, jen našli levnější způsob, jak své zboží nabídnout a prodat. Nic víc, nic méně. Jako zákaznice, která si tento nákupní víkend pro ženy jednou ročně ráda užívám se však obávám, aby na tom časem tato akce úplně neskončila.

Dny Marianne nejsou Black Fridays, ale bude to stačit?

„Dny Marianne“ mají před sebou k řešení jeden zásadní problém: Vymyslet akci tak, aby pro obchodníky bylo výhodnější být součástí projektu než mimo něj a pro zákazníky z nějakého důvodu zajímavější nakupovat u těch, kteří se akce účastní. Vymyslet to, opravdu nebude jednoduché. Tím spíš, že se stále častěji během roku objevují tzv. Black Fridays, které běžně trvají od pátku do neděle a také se do nich zapojuje velké množství obchodníků. „Dny Marianne“ mají oproti černým pátkům jednu velkou východu - úplně jasnou cílovou skupinu. Tyto dny jsou prostě ženská záležitost a tím se od BF liší. Otázka je, jestli to bude do budoucna k úspěšnému přežití akce stačit.

Anketa

Chystám se vyrazit za slevami ve „Dnech Marianne“?
Rozhodně, tut akci si každý rok velmi užívám. Jsem ráda, že existuje nákupní akce pro ženy.
50 %
Ne, slevy jsou pořád někde.
50 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovali 2 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz