Zapomeňte na diety. Kombucha zbaví tělo tuku stejně jako půst

Foto: freepik / volná licence / freepik.com

Kombucha se vyrábí ze zeleného nebo černého čaje, cukru a speciálního druhu bakterií a kvasinek.

Hubnout a nemuset se přitom krotit v jídle je snem každého, komu záleží na štíhlé linii. Zázrak tohoto druhu slibuje nápoj zvaný kombucha. Jeho popíjení má podle vědců stejné účinky jako půst – odbourává v těle tuky.

Kombucha je starobylý fermentovaný nápoj, který v poslední době slaví úspěšný comeback. Oblíbila si jej řada celebrit, jako třeba Madonna, Halle Berry, Lindsay Lohan či Gwyneth Paltrow, které jej prý pravidelně popíjejí. Ne že by nějak obzvlášť dobře chutnal, ale zkrátka se těší pověsti zázračného elixíru života. To kvůli údajným příznivým zdravotním účinkům na snižování krevního tlaku, prevenci rakoviny i ochranu před metabolickými chorobami a toxiny v játrech.

Tato tvrzení sice nebyla zatím vědecky prokázána, ale má se za to, že to má co do činění s probiotickými mikroby obsaženými v kombuchovém nápoji. A probiotika jsou, jak známo, zdraví prospěšné živé kultury, které posilují imunitu a obnovují střevní mikroflóru, poškozenou zejména častým užíváním antibiotik.

Nový výzkum však přisoudil kombuše ještě další, překvapivá pozitiva. Vědci ze Severokarolínské univerzity v Chapel Hill zjistili, že po konzumaci kombuchy dochází ke kolonizaci střev kvasinkami a bakteriemi a k metabolickým změnám, která si nezadají s blahodárnými účinky půstu.

Odbourávání tuků

Půst, zejména přerušovaný půst, pomáhá odbourávat tuky tím, že spouští v těle detoxikační proces zvaný autofágie, při němž se buněčný odpad nebo buněčné zbytky recyklují, aby se mohly tvořit nové, zdravé a správně fungující buňky.

Výzkum Severokarolinské univerzity odhalil, že mikrobi z kombuchy mění expresi genů, které se podílejí na metabolismu tuků. To pak vede k větší produkci bílkovin, jež rozkládají tuky, a naopak ke snížení množství proteinů, které vytvářejí tukové molekuly zvané triglyceridy. Výsledkem je ztenčení tukových zásob, aniž by bylo třeba snížit nebo omezit příjem potravy.

K těmto poznatkům došel výzkumný tým tak, že stravou obohacenou o mikroby z kombuchy krmil půdního červa z kmene hlístic – háďátko obecné (Caenorhabditis elegans), které je oblíbeným modelovým organismem používaným ve vědeckém výzkumu.

Při experimentech vyšlo najevo, že probiotičtí mikrobi obsažení v kombuchovém nápoji dokázali kolonizovat červí střeva a stimulovat u hostitele metabolickou reakci podobnou půstu, aniž by byl u něj narušen či snížen příjem živin.

Vědci ve své studii uveřejněné v časopise PLOS Genetics uvedli:

„Překvapilo nás, že živočichové konzumující stravu složenou z probiotických mikrobů obsažených v kombuše vykazovali ve srovnání s jinou stravou sníženou akumulaci tuku, nižší hladinu triglyceridů a menší lipidové kapénky – organelu, která ukládá lipidy v buňce. Tato zjištění naznačují, že mikrobi z kombuchy vyvolávají u hostitele stav podobný hladovění i za přítomnosti dostatečného množství živin.“

Podle všeho to způsobují mikrobiální metabolity produkované během procesu fermentace a schopné ovlivňovat metabolické dráhy hostitele.

Kombucha jako prevence obezity?

I přesto, že výsledky studie poskytují povzbudivé informace o možných výhodách kombuchového nápoje, vědci zdůrazňují, že je nutné provést další výzkum, aby se ověřilo, zda účinky prokázané v laboratoři platí i pro lidi, kteří se snaží zhubnout nebo si udržet váhu. Nicméně, tato zjištění korespondují s dosud uváděnými zdravotními přínosy kombuchy pro lidské zdraví, což by mohlo podnítit využívání tohoto nápoje v doplňkové zdravotní péči.

Na druhou stranu je nezbytné připomenout, že každý může na kombuchu reagovat jinak a u některých lidí se mohou vyskytnout negativní vedlejší účinky, jako je zvýšená srdeční frekvence nebo pálení žáhy. Nesmíme zapomínat, že kombucha kromě vitaminů, enzymů, antioxidantů a probiotik obsahuje také cukr i určité množství alkoholu a kofeinu.

Zdroj:

Odkaz na studii:

DuMez-Kornegay RN, Baker LS, Morris AJ, DeLoach WLM, Dowen RH (2024): Mikrobi spojení s čajem Kombucha remodelují metabolické dráhy hostitele, aby potlačili akumulaci lipidů. PLOS Genetics 20(3): e1011003. doi.org/10.1371/journal.pgen.1011003