Hlavní obsah
Rodina a děti

Jak vyrobit dyslektika

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Snad každé dítě se těší do školy. Ale ne každý jsme na stejné startovací čáře. Některému dítěti se písmenka v hlavě zjeví dříve, než přijde do první třídy. Jiné má zase problémy s číslicemi.

Článek

Nebo si dítě představuje, že si bude moci hned samo číst nebo počítat. Jenže ono to hned nejde. Chce to trpělivost. Učitelů, rodičů i žáků.

Paní učitelka dá dítěti při vyučování příležitost, aby předvedlo, co se už naučilo. Snaží se, jenže od samého vzrušení škobrtne — paní učitelka řekne, no Františku, mohlo by to být lepší. Hoch se snaží, ale snaha se mu nevyplácí, protože z trémy a z rozrušení udělá další škobrtnutí. Paní učitelka zareaguje podobně jako minule, při dalším vyvolání se mu děti smějí, že to nezvládá. Neúspěch, tréma, pokárání, výsměch – a máme tu dyslektika.

Léta jsem pracovala s klienty metodou One Brain – kineziologie. Jedná se o nápravu bloků v mozku v souvislosti s prožitými poraněními dětské duše. Některé děti to mají ještě složitější. Přišla ke mne maminka s malým školákem. Důvodem byly problémy s učením. Kupodivu jsem se nedostala ke korekcím souvisejícími s nápravou poruch učení, ale problémem se stal věk tří let. Ukázal mi to svalový test – že příčina jeho problémů je ve třech letech. Tady ještě nebyla zkušenost ze školy.

Udělala jsem s chlapcem korekce – opět mne vedl svalový test – a světe div se, chlapec se ve škole zlepšil. Maminka volala, jestli s chlapcem může přijít ještě kvůli učení. Věděla víc, než já – od známé jsem se dozvěděla, že ve třech letech se rodiče rozváděli. I to může ohrozit proces učení – při rozchodu rodičů dítě ztrácí pocit bezpečí. K tomu patří domov. V této souvislosti se také chci zmínit o vymoženosti dnešní doby. Střídavé péči. Otázkou je, zda tady soudy nepostupují podle toho, aby vyhověly přáním rodičů, nebo aby dětem zajistily pocit bezpečí domova.

Zažila jsem to také s jednou klientkou. Ta pobývala v pracovní dny u babičky a o víkendu si ji brali rodiče domů. V obou prostředích byla spokojená, mělo to však své ale. Z té každotýdenní změny byla zcela rozhozená. Ukázalo se to jako zdroj jejích problémů v dospělosti.

Můj syn měl ve škole také potíže s učením. To jsem ještě neznala kineziologii. Když jsem se s ním doma učila a měla možnost ověřit si, že probírané látce rozumí a teprve poté pokračovala, tak mi sám řekl, že ho to učení takhle baví. Jenže ve škole je ve třídě kolem třiceti dětí a jen jedna paní učitelka. I to je projev dyslexie – nedokázal se ve škole soustředit a nechápal souvislosti.

Zmínila jsem svalový test. Jeho využití spadá do oborů alternativních metod a bude námětem některého dalšího článku.

Magdalena Lautnerová

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám