Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak relaxovat? Tipy pro pečující osoby nejen malých autistů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Máma malého autisty / Freepik AI

Ilustrační foto

Nenáročný, oddechový článek o tom, jaké způsoby se mně osobně osvědčily na nabrání síly, vypuštění páry a relaxace.

Článek

Nejsem sice pečující osobou nějak dlouho, ale i za tu krátkou dobu jsem si stihla nasbírat zkušenosti v oblasti odpočinku, umění najít si pár minut, a i těch pár minut má něco do sebe. Když se totiž celodenně perete se stresem a vyčerpáním, tělo si začne vážit každé krátké chvilky, kterou věnujete relaxaci a na chvíli vypnete. Z tohoto se pak tělo naučí čerpat, kdykoli má možnost. Co dělám já a co mi pomáhá nevyletět z kůže?

Zavřít oči

Pro člověka, který má možnost relaxovat téměř kdykoli, je tohle rada typu: „To jako vážně? taková blbost.“ Ale my, kteří takovou možnost nemáme, musíme vzít za vděk i obyčejnému úkonu, jako je zavřít oči. Když dělám dětem mlíčko, opřu se o topení a na těch 40 vteřin zavřu oči. Když ráno nastartuji auto a chvíli ho nechám běžet, jen sedím v autě a zavřu oči. Zkrátka umět si najít jakoukoli skulinku v čase a v celém dni. Vaše oči to potěší, váš mozek se naučí na toto reagovat krátkodobou hibernací. Po nějakém čase už to bude skoro rutina, jako cvičení fitness. Já jsem si časem vycvičila i „hledění skrz“. Na semaforu sice sleduji, ale nesleduji. Nevnímám, co se kolem mě děje, jen kontroluji červenou a zelenou. A moje oči jedou v tunelovém vidění. Čím více vjemů, tím unavenější mozek. Čím unavenější mozek, tím unavenější tělo. A tak dále…

Psaní

Je mi jasné, že někdo nemá možnost sednout si a psát. Ale pokud ano, je to bezvadný způsob vyhnání stresu z těla ven. Ne nadarmo je psaní deníku považováno za psychicky prospěšnou činnost. Výhodou je, že to nemusí být kdovíjaký sloh, nemusí to být stylisticky úhledné. Prostě pište… Třeba i na toaletě :-)

Hudba

No, to je kapitola sama pro sebe. Pokud vašemu dítěti hudba nevadí, využijte toho. Pokud ano, stačí, a budete se divit, přehrávat si oblíbenou písničku v hlavě. Já to tak třeba dělám i v zubařském křesle, přenese vás to na jiné, hezčí místo a přiměje myslet na něco jiného.

Vlastní svět

Tohle není návod na rozvoj schizofrenie. Před spaním pomáhá (jak mám zjištěno i od jiných rodičů) „utéct“ někam jinam. Kam jen chcete. Žijte si vlastní příběh, jako seriál, který rozvíjíte každý večer ve své hlavě. Mozek si na chvíli odpočine, vymýšlíte si různé zápletky a usínáte s dobrou náladou.

Bylinky a vitamíny

Kdo věříte bylinkám, v lékárně seženete i nějaké přírodní přípravky, aniž byste museli hned sahat po antidepresivech. Meduňka, třezalka, máta, příjemné bylinky, které při dlouhodobém užívání vašemu tělu prospějí a budete se cítit lépe. B-komplex je vhodný na dodání energie. Pro někoho není toto vhodné, někomu to ale dodá potřebnou energii a zbaví ho to stresu. Za vyzkoušení nic nedáte :-)

Neobviňovat sebe, lidi, osud ani svět kolem. Umět si užívat maličkostí

Obviňovat někoho, ať už sebe sama nebo všechno, co vás kdy potkalo, je cesta do pekel. Ne nadarmo se říká, že člověk by si měl umět vážit maličkostí. Umět si říct: „Jo, tohle mě štve, ale nenechám si kvůli tomu zkazit náladu na celý den. Nestojí mi to za to.“ To je ohromně silná věta, která vám opravdu pomůže filtrovat nedůležité věci a tím vám zbyde energie na ty důležitější.

Netrápit se lidmi kolem a jejich případnými komentáři

Je to asi nejtěžší. Netvrdím, že jsem v tom velmistr, ale hodně jsem se v tom zlepšila. A to je základ. Chtít! Kdo nechce a jen si stěžuje, tomu nepomůže ani všechna podpora světa.

Ať už v obchodě, u lékaře, v MHD, kdekoli můžete narazit na rádoby chytré komentáře týkající se výchovy. Ale vezměte si, že vy se tím budete užírat několik dní a dotyčná osoba se o tom maximálně zmíní doma, kde je za svou reakci odměněna souhlasným pokývnutím hlavy a konec. Jede se dál. Opravdu vám to za to stojí? Trochu více o tom píšu zde:

Dělejte, co zrovna chcete

Stejně jako si tělo řekne o spánek, tak si tělo řekne o nějakou aktivitu, akci. Ano, je nutné u toho dbát na zákony a obecná pravidla, třeba krádež raději vynecháme. Ale chce se vám v autě si pořádně zazpívat, ale máte obavy, co na to ostatní lidé venku? Upřímně, co je vám do nich? Uvidí vás na pár vteřin a pak si jedou po svých, doslova. Tak směle do toho. :-D

Závěr

Není toho mnoho, ale bez těchto věcí bych nemohla fungovat. Tohle určitě nejsou univerzální rady a tipy, ale třeba to někoho inspiruje, každý si můžete najít vlastní věci, každý jsme jiný a máme jiné možnosti / zájmy / schopnosti. Já bych třeba moc ráda kreslila nebo malovala, leč mé výtvarné ambice vzaly za své ve třetí třídě, kdy mi paní učitelka ve škole můj obrázek čápa na komíně pochválila jako povedenou abstrakci. Tak jiné způsoby.

Hledejte možnosti, ne výmluvy. Hledejte pozitiva, ne negativa. Jako kouč amatér vám radím SMĚLE DO TOHO! Vyzkoušejte různé věci, co vám nesedne, vyměňte za něco jiného. Jako pečující osoby sice máme trochu omezenější časové možnosti. Proč bychom ale nemohli taky někdy udělat něco pro sebe? Potřebujeme to, abychom nabrali síly. Abychom právě tu péči mohli poskytovat. Není nutné být nejlepší, stačí fungovat a být pyšný sám na sebe!

JSME NA JEDNÉ LODI!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz