Hlavní obsah
Názory a úvahy

Dávat obsluze velké dýško? Jenom v korunách, já ho v práci také nedostávám

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Cenu v restauraci zaokrouhluji do pěti, nebo deseti korun. Dávat víc peněz bokem nepovažuji za nutnost.

Článek

Zaměstnance má platit jejich zaměstnavatel, ne my hosté. Tak to funguje v úplně každém odvětví a nevidím důvod, proč by to v pohostinství mělo být jinak. Ať je to bar, restaurace, pivnice nebo bistro, při placení trvám na naúčtované částce, ve výjimečných případech dám navíc jednotky korun.

Deset procent? Nikdy

Každý jsme zcela určitě slyšeli, že výše dýška by se měla odvíjet z útraty a měla by se pohybovat kolem 10 procent. Pokud jsme nespokojeni, tak méně, pokud spokojeni, tak více. Už tohle mi nedává žádnou logiku, proč zrovna 10 procent? Je to snad suma z obratu, o kterou dávají zaměstnavatelé svým číšníkům méně na výplatách?

Neodpustím si ani trochu počtů. Takže když jdeme s manželem na lepší večeři, trochu se rozšoupneme a platíme přes tisícikorunu, měli bychom obsluze nechávat navíc 100–200 Kč? Opravdu tolik? A co takové svatby, kde jsou útraty v desetitisících. To jako personál dostává na ruku, bokem, jenom tak tisícikoruny? Proč vlastně?

Já ho také nedostávám

Pracuji také s lidmi, také je obsluhuji, také od nich beru peníze a vracím. A víte co? Žádné dýško nedostávám. A to se jim také věnuji. Není standardem, že by se prodavačkám v obchodě dávali peníze, i když zákazníkům jsou při ruce a pomáhají jim. Tak proč bych já měla dávat peníze navíc někomu jen za to, že si zapíše mou objednávku, přinese mi jídlo a párkrát za večer i něco k pití.

Máte zaměstnavatele, ne mě

Milá obsluho. Pokud máte malou papírovou výplatu, musíte jít za svým zaměstnavatelem, ať vám ji zvýší. Ne za mnou, abych vám onu ztrátu dorovnávala ze své kapsy. Nemám problém obsluhu odměnit milým slovem, hospodu pozitivním hodnocením na internetu. Ale mám problém platit něco navíc jen proto, že byly dodány služby, které jsem očekávala.

Ano, tak to je. Pokud jdu do podniku, očekávám příjemnou, milou, rychlou obsluhu a dobré jídlo. Že to tak bylo není benefit, za který bych měl platit. Je to očekávaný výsledek mé návštěvy, za kterou zaplatím přesně ty částky, které jsou uvedeny v jídelním a nápojovém lístku.

Anketa

Jak velké dáváte dýško?
Žádné
11 %
V jednotkách korun
60,1 %
5 procent
7,4 %
10 procent
17,2 %
15 procent
0,6 %
Vyšší
3,7 %
Celkem hlasovalo 163 čtenářů.

Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/3-teorie-o-tom-jestli-davat-spropitne-a-jak-velke-by-dysko-melo-byt-108180

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz