Článek
Je v pořádku ptát se hostů, jak jim chutnalo? Samozřejmě, že je. Především pro našeho kuchaře je to velmi dobrá zpětná vazba. Může zjistit, jestli vaří dobře, nebo by měl něco zlepšit. Když dominují kladné reakce, není nutné cokoliv měnit. A to i přesto, že se najde pár negativních vyjádření o jídle, které jsem hostům jako servírka donesla.
Chutě, nebo špatné jídlo?
Samozřejmě je třeba nejprve rozlišit, jestli se jídlo nepovedlo, nebo se hostovi jen netrefilo do chuti. Když dostane steak propečený jinak, než chtěl, když dostane rozvařené těstoviny nebo přesolenou omáčku, není o čem diskutovat. To není o chuti, ale o tom, že to kuchař zvoral. Je logické, že host dostane náhradu.
Ale když je jídlo v pořádku, jde pouze o hostovu chuť. A to se prostě stává, že měl trochu jiné očekávání. Není to sice tak časté, ale někdy se výtky objeví. Bohužel s tím nic neuděláme. Jak já říkám, bramborový salát nebo třeba svíčkovou dělá každý jinak. Nelze se trefit do chuti všem ani zavděčit se každému.
A co jsi uvařil ty?
Každou takovou stížnost přijmu, předám dál a dokážu ji pochopit a respektovat. A to i přesto, že daný člověk vypadá, že sám možná neumí uvařit ani čaj. To ale neznamená, že by neměl právo kritizovat. Chuťové pohárky má přece i ten, co nevaří, co to neumí. Může říct, že mu jídlo moc nechutnalo, pozná, když je nedochucené nebo převařené. Na to nemusí umět vařit, ani na to nemusí mít tři roky učňáku na kuchaře.
Nejlepší kritik
Dokonce si myslím, že takový člověk, který sám vařit neumí, je ten nejlepší kritik jídel. Když jídlo hodnotí, pomlouvá a kritizuje někdo, kdo vaří jen doma, není to moc určující. Vaření doma a v restauraci, kde denně vydáte stovky jídel, je přece jen něco jiného.
Ten, kdo doma nevaří, kdo vařit vůbec neumí, je de facto ten nejlepší kritik restauračního jídla. Proč? No, protože má srovnání. Jí jen po hospodách, a tak umí celkem slušně posoudit, jak se jídlo dá, nebo nedá uvařit, jak může a nemusí chutnat.
To, že sám tu omáčku vařit nezvládne, přece ještě neznamená, že nemůže říct, že mu u nás nechutná. Měl ji totiž v pěti hospodách jinde a tam mu chutnala lépe. Je to objektivní, reálný názor a zpětná vazba? Jasně, že ano. Abychom něco kritizovali, nemusíme to sami umět nebo mít stejné, případně lepší dovednosti v daném oboru.