Článek
Umělá inteligence byla ještě před několika lety něco, co jsme znali jenom ze scifi-filmů. Ale doba pokročila, pořádně. Mezitím, co jsme žili ve sladké nevědomosti, se na vývoji umělé inteligence tvrdě makalo. A dnes je součástí našich životů.
S umělou inteligencí si můžeme povídat, může nám něco nakreslit, pomůže nám s vyhledáváním informací. Může pro nás něco napsat, naprogramovat, nebo spočítat. Po umělé inteligenci sáhly i firmy, které pomocí ní nahrazují zaměstnance. Třeba na zákaznických linkách a chatech. Z několika posledních komunikací mám pocit, že je to standard. Ať už šlo o webový chat, nebo telefonní hovor, vždy to začalo umělou inteligencí.
Je k ničemu
Když už se o ní s takovou slávou mluví, myslela jsem si, že bude její funkce opravdu jedinečná, unikátní, skvěle fungující. Ale na zákaznických linkách se s tím nesetkávám. Zvládne jen ty nejzákladnější úkony, které jí patrně programátor naučit. Jak dáte složitější požadavek, jste v koncích.
Vyhoví vám obvykle jenom v tom, co zvládnete i vy sami. V tu chvíli její využití postrádá smysl. Málokdo volá, nebo píše na zákaznickou linku s problémem, který si zvládne vyřešit. Když už se rozhodnu kontaktovat firmu, logicky proto, že mám problém, který potřebuji vyřešit.
Jak se tomu vyhnout?
Po několika zkušenostech mám jasno. S umělou inteligencí se můžete na zákaznické lince vykecávat nebo vypisovat třeba hodinu, ale nic to nebude. Mezi tím vás přepadnou všechny různé pocity, od naprostého zoufalství a odevzdanosti, přes pocity zuřivosti a vzteku, až po pocity úplné apatie. Až vám najednou bleskne hlavou zcela unikátní myšlenka.
Umělá inteligence tu má být od toho, aby splnila každé vaše přání, ne? Jestli po ní chcete, aby se vypla, neudělá to. Pokud ale po ní chcete, aby vás přepojila na někoho živého, na klasického lidského operátora, víte, co udělá? Vyhoví vám! Hurá!
Přepoj mě
Žádná slušnost, žádné vykání. Je to stroj, který vás jenom zdržuje a nic nevyřeší. Nebuďte slušní, bez pozdravu, bez vykání, bez zdvořilostních frází jí řekněte, že chcete spojit s nějakým člověkem, s lidskou zákaznickou podporou. Je sice pravdou, že někdy i tohle vypadá, že tam místo reálného člověka sedí průměrně inteligentní šimpanz, ale pořád je to o kousek lepší než umělá inteligence.
A že se divíte tomu, že vám to firmy nebo samotný umělý operátor nenabídne? Je to logické. To by potom chtěl přepojit každý a společnosti by museli zaměstnat více lidí. Takhle mají stroj, který pracuje zdarma. Jen musí zkousnout, že štve zákazníky.