Hlavní obsah
Názory a úvahy

Vadí vám baťůžkáři? Zdražte na maximum a všechno zpoplatněte. Konečně zmizí

Foto: Freepik

Bojovat proti overturismu se dá jednoduše. Ať přijede jenom ten, kdo na to má.

Článek

Pojem overturismus začínáme poslední roky slýchat stále častěji. Tento termín vychází z anglického slova overtourism a v českém jazyce bychom daný stav mohli označit slovem „přeturistováno“. Říká se, že všeho moc škodí a u turistů to platí dvojnásob. Jejich nadměrný počet může zcela změnit ráz konkrétního místa, může mít vliv na stav různých památek, může mít vliv na ceny zboží, služeb a bydlení. Stejně, jako může mít vliv i na to, jak jako turisté z místa odjíždíme nadšení. Přece jenom, mačkat se hodiny někde v davech, to není symbol příjemně stráveného dne.

Kdo jsou turisté?

Turisty můžeme rozdělit hned do několika různých kategorií. Tou první jsou klasičtí dovolenkáři. Ty až takový problém nejsou, obvykle bývají zavřeni na svém all inclusive resortu a do ulicích měst vyrazí spíše na večerní procházku, při které nakoupí pár suvenýrů a dají si zmrzlinu.

Potom tu jsou klasičtí turisté, kteří se často ubytují ve městě v hotelu. Jejich ubytování je výchozím bodem pro poznávání daného města. V něm tráví většinu času, v něm se také obvykle stravují. Do městské pokladny i do kapes místních přinášejí pochopitelně nejvíce peněz.

Poslední skupinou jsou baťůžkáři. Takzvaní lowcost cestovatelé, kteří mnohdy doslova tlačí na pilu. Za co nejkratší čas a za co nejméně peněz chtějí poznat a vidět co nejvíc. Moc toho ve městě neutratí a když už, tak je to nákup v podobě svačiny v místním supermarketu. Jejich nocleh je často sjednaný prostřednictvím služeb sdíleného ubytování, kvůli kterému mnozí místní nemají kde bydlet.

Stačí zdražit

Jak se zbavit těch, kteří konkrétní lokalitě nic nepřinášejí? Postup je jednoduchý, stačí znát základy ekonomiky. Stačí tak trochu posunout ten průsečík, kde se setkává nabídka s poptávkou. A jak? Samozřejmě že zdražením, stejně jako zpoplatněním různých služeb, vstupů atd…

Nejenom, že se tím sníží počet turistů, ale zisk zůstane stejný. Pokud za sezonu přijde 10 000 turistů, kteří zaplatí 10 euro, bude obrat úplně stejný, jako když jich přijde čtvrtina, která však za vstup zaplatí každý 25 euro.

Ti, kteří na to mají, budou v lokalitě utrácet dál. S vědomím, že konečně budou mít na poznání zajímavých míst trochu více klidu. A ti, kteří na to nemají, holt budou muset vymyslet něco jiného. Konečně se z mnoha baťůžkářů možná stanou ti praví cestovatelé, co chtějí opravdu vidět něco zajímavého. Ti, kteří ucpávají města jsou jen pseudo turisté, kteří chtějí vidět to, co jim někdo předtím naservíroval na sociálních sítích a oni ho musí vidět také.

Jen ten, koho opravdu chcete

Zdražení povede k jedinému. Ve městech se sníží počet turistů a zůstanou jenom ti movitější. Tací, kteří nemají problém utrácet své měsíce, a podpořit tak turistický ruch dané oblasti. Ale hlavně, to zdražení musí oddělit zrno od plev. Když se to udělá jako v Benátkách, nevyřeší to nic. To, že jako turista zaplatím za vstup do města 5 euro, se mého rozpočtu opravdu nijak nedotkne. Vždyť to je cena dvou plzeňských čepovaných piv… Benátky jsou ukázkou, jak overturismus nikoliv omezit, ale jak na něm ještě trochu víc vydělat.

Anketa

Zažili jste overturismus?
Již ano
69,4 %
Ještě ne
16,5 %
Nikam necestuji
14,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 85 čtenářů.

Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Overtourism, https://mzv.gov.cz/milano/cz/konzularni_a_vizove_informace/aktuality/benatky_zavadi_poplatek_za_vstup_do.mobi

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz