Článek
Než jsem se tehdy v červnu v roce 1992 doma posadil k promítání filmu Maniac Cop (1988) režiséra Williama Lustiga, vzýval jsem cestou domů z videopůjčovny posvátnou hrůzu, k čemuž mé maličkosti prozatím postačil už jen drsný název filmu a strašidelný obal videokazety. Samozřejmě, po skončení závěrečných titulků jsem mohl spokojeně vrnět ve vzpomínce na právě promítnutý biják a hrdě konstatovat, že jsem dostal kýženou a nešizenou porci typického béčkového akčního hororu. Ale to nebylo rozhodně všechno. Maniac Cop je totiž daleko více než jen zdařilý popkulturní pokus o vystrašení diváků. Temná pecka o vraždícím policistovi je v neposlední řadě nesmírně povedená, skoro až podvratná a satirická reflexe temných stránek společnosti, jež v mé duši navěky zanechala trpký pocit blíže nespecifikovatelného znepokojení.
Téma a příběh: Odhalování temných zákoutí
Scénář Larryho Cohena diváka zavádí do neúprosného New Yorku, přímo do srdce Manhattanu, kde ve všeobecném víru zmatku a strachu řádí tajemný vrah Matt Cordell – nespravedlivě obviněný a odsouzený policista.
Úvodní mrazivá scéna je jak rána pěstí do obličeje - zachycuje ženu prchající před pokusem o znásilnění, až na konci tmou zahaleného parku spatří spásu – uniformovaného policistu… Sekvence má správné tempo, téměř dokumentární kameru, i po opakovaném shlédnutí celého filmu dokáže být pokaždé extrémně znepokojivá a hned zkraje jasně nastavuje nervózní tón celého filmu – v tomto světě je každá postava potenciální oběť i viník zároveň. Zde se rozvíjí téma nedůvěry: kdo pomůže, když mají strážci zákona více společného s vrahy než (nejen) se svými potenciálními oběťmi? Kdo stojí na té správné straně? Cohenova povedená satira tak zcela obnažuje lidskou pasivitu a bezohlednost ve stavu momentální bezmocnosti na straně jedné, a v boji o spravedlnost na straně druhé, což je ve své podstatě nadmíru děsivé a neútěšné.
Samotný děj toho příliš zajímavého nepřináší. Vše je striktně podřízeno pátraní po tajemném vrahovi nejprve za pomoci detektiva Franka McCraee (Tom Atkins) a Theresy Malloryové (Laurene Landon), později po Frankově vraždě i pochůzkáře Forresta (Bruce Campbell). V poslední třetině film ještě nabídne ostrý přímý duel mezi Forrestem a extrémně zjizveným maniakálním policistou Cordellem (Robert Z'Dar), což zdánlivě oslabuje jinak skvělé ambice snímku. Nepopiratelná snaha a schopnost tvůrců kombinovat cynický humor s explicitním násilím je evidentní, přesto vrcholným zážitkem z filmu nadále zůstává již zmíněný omračující pocit beznaděje.
Městská špína Manhattanu
William Lustig, jehož režisérský styl je znám pro surové ztvárnění násilí, klade často důraz na brutální realismus, který se ladně prolíná s vlastním šarmem jakéhosi podivína filmového průmyslu. Cinematografie filmu, i když často drsná a nemilosrdná, exceluje ve vytváření atmosféry stísněnosti a odcizení. Lustig se neklidnými záběry opírá o temné ulice města, které se tím stává další důležitou filmovou postavou. Výprava skvěle vystihuje surovou podstatu New Yorku v pozdních 80. letech.
Znepokojivé charaktery
Bruce Campbell v roli detektiva Forresta se někomu může zdát nepatřičný v této brutální metamorfóze, nicméně jeho charisma je natolik nepopiratelné, že je díky strohému, zneklidňujícímu pohledu přesvědčivý nejen ve chvílích hororového šílenství, ale i ve chvílích nekorektního odlehčení, díky čemuž dokáže úspěšně vyvažovat dramatické a komické momenty a navigovat diváka do osidel pochybností.
Hlavní záporák Robert Z'Dar jako „Maniac Cop“ je s hlubokými jizvami v obličeji opravdu nezapomenutelný. Je dokonalým ztělesněním čiré hrůzy v jedinečné kombinaci profese, motivace a fyzického vzhledu, jakkoliv klišovitě může takové označení pokaždé vyznít. Ovšem tím, jak je postava Matta Cordella napsaná a ztvárněná, pravidelně osciluje mezi děsivým a absurdním, což divákovi umožní cenný pohled na zažitý a nudný archetyp hororového zabijáka.
Herecké výkony ostatních jsou zde sice obecně dobré, ale také nelze přehlédnout některé nedostatky. Asi nejpalčivějším problémem v tomto smyslu jsou bezesporu dialogy, které sice nejsou vyložené tupé jak to u podobných produkcí bývá zvykem, ale jsou až příliš umělé/křečovité, což odvádí pozornost od jinak zajímavého narativu.
Cordellův temný odkaz společnosti
Maniac Cop není pouhou žánrovou oddechovkou; je to film, který i přes všechny své nedostatky není jen další řadový film o temném zabijákovi, ale nutí vás přemýšlet o povaze zla a o tom, co se děje, když najednou máte možnost pocítit temnou sílu na první pohled kladných hrdinů.
Filmový příběh Matta Cordella je fascinující analýza důvěry, strachu a korupce ve společnosti. A i když po sobě Cordell kromě mrtvol zanechává otazníky a pocit frustrace z nemožnosti postavit se systému, myšlenka, že jednotlivci mají obrovskou moc ničit a ochraňovat, je oním pravým jádrem příběhu. I dnes, po více než třiceti letech, se nám jeho poselství připomíná – je to dílo, které neustále zůstává relevantní a neúprosně aktuální. Rádoby zábavná akce se zde proměňuje na memento mori pro občanskou angažovanost.
No Z'Dar – No Maniac
V roce 1990 bylo natočeno pokračování Maniac Cop 2 a o dva roky později Maniac Cop III: Badge of Silence, které kvalit původního filmu nedosahovaly, přesto mají své stálé místo v srdcích fanoušků jako součást třídílné série. V úplném výčtu ještě chybí amatérský tříminutový pokus z roku 2008, ale fanoušci ho nikdy nevzali na milost. Od té doby se po Cordellovi slehla zem. Až rok 2017 přinesl velkou naději, že by mohl být natočený remake, ale k tomu dosud nedošlo. Úplně stejně později dopadla snaha o znovuoživení zašlé slávy v rámci televizní série. Mnozí příznivci se nechali slyšet, že smrtí dosud jediného představitele celovečerní verze Maniac Copa v roce 2015 současně definitivně skončil i příběh Matta Cordella/Roberta Z'Dara.
Zdroj: https://www.imdb.com/title/tt0095583/