Článek
Není žádným tajemstvím, že Ambulance je dítko filmových tvůrců Maniac Copa, a tudíž má svou DNA danou, přesto je „lékařská“ variace na Matta Cordella filmový zážitek, který by se dal stručně popsat jako divoký karnevalový rej plný roztodivných masek a kostýmů, kde mezi pozvanými vzácnými hosty se zračí postava Smrti. Tento snímek celkem zdařile kombinuje prvky hororu, komedie s nahořklou příchutí městských legend do osvěžujícího a snového drinku, který je po požití stejný jako malý béčkový filmový klenot začínajících devadesátých let, plný absurdního humoru, napětí a temné atmosféry.
Viscerální horor protkaný zábavnou procedurální jednohubkou
Dějová linie se primárně soustředí kolem únosu Sandry Malloyové (Meghan Gallagher) skupinou falešných lékařů-záchranářů, kteří hrubým způsobem zneužívají legitimní společenské postavení sanitního vozu a jeho kompletní posádky pro své zlověstné plány. Josh Baker (Eric Roberts), obyčejný muž, se vlastní vinou ocitá uprostřed této morální žumpy. Jeho neochvějná snaha vedoucí až k odhalení celé pravdy o zmizelé ženě značně posiluje atmosféru neustálého napětí. Režisér a scenárista Cohen v tomto snímku opět vynalézavě manipuluje s tempem, pohybuje se mezi viscerálním hororem a zábavnou procedurální jednohubkou, čímž vytváří dostatečný prostor pro takovou porci dynamiky, která vás bez milosti vtáhne do nepříjemného zmatku a pochybování hlavního hrdiny.
Seznamy zodpovědných za surrealistický svět
Tón filmu nepřekvapivě dobře osciluje mezi komedií a hororem, mezi „dobrem“ a „zlem“. Cohenův svěží režijní styl je natolik soudobý a vynalézavý, že po skončení projekce zanechá diváky v naprosto zmateném úžasu, ale zároveň se šibalským úšklebkem na rtech.
Starší bratr slavné Julie Roberts Eric je v hlavní roli velmi charismatický a přesvědčivý. Postavu Joshe ztvárnil jako podivného antihrdinu s výraznými karikaturními rysy, a jeho výkon je neméně fascinující než absurdní situace, do kterých se během filmu dostává. Ve chvílích, kdy strach a humor spolu uzavřou příměří, se Robertsova postava stává ústředním bodem, od kterého se odráží okolní surrealistický svět.
Dialogy jsou svižné a zostra nabité pestrými hláškami, které dodávají filmu nejen emoce, ale především i potřebnou lehkost. Chemie mezi postavami, včetně vyšetřujícího policisty poručíka Franka Spencera, vytváří nezapomenutelnou atmosféru, jakou mohou mnozí filmoví tvůrci dosáhnout jen s vynikajícími herci. Legendární James Earl Jones v roli Spencera do děje vnáší výjimečnou vážnost, kterou s oblibou ředí kanonádou ironických gagů, zde představuje jeden z vrcholů filmu.
Město i sanitka hrají sami sebe
Cinematografii Ambulance lze vnímat jako skvostnou umělěckou výstavu – potemnělé městské krajiny prošpikované neonovými barvami se proměňují v postavy samy. Cohen už z dřívější práce (Maniac Cop) se nebojí proměnit město v rušivé a teatrální pozadí, které dle potřeby dokonale absorbuje i odráží vnitřní chaos jeho postav. Sanitka, jako by byla sama o sobě smrtonosnou postavou, řítí se po ulicích a vyvolává vizuální zážitek, který je stejně drsný jako nadpozemský.
Hudební doprovod má na starosti Cohenův starý známý Jay Chattaway. Divák je již zvyklý, že hudba v Cohenových filmech hraje důležitou roli a i zde mohutně podporuje záměr k vytváření tonální rovnováhy. S četnými variacemi od komicky optimistických melodií po chaotické, frenetičtější kusy, Cohenovi se díky soundtracku Jaye Chattawaye podařilo zachytit nepředvídatelnost svého příběhu a dopřát mu smysluplný rytmus, čímž tempo filmu nikdy nenarazí přímo do zdi a mistrně kličkuje mezi akčními a hororovými scénami.
Cordella plně nahradila sanitka
Nejvíc mě na Ambulanci zaujalo, jak se film zdařile vyhýbá jasným morálním vymezením. Přesně v duchu filmu Maniac Cop divákovi servíruje nevypočitatelnou povahu městského života, přičemž si libuje v tabuizujících tématech voyeurismu a společenské lhostejnosti. Divák se při sledování filmu stává součástí samotného prozkoumávání těchto myšlenek, přičemž se mu dostane „nekorektního“ potěšení z neobvyklých situací z toho plynoucích.
Ambulance Larryho Cohena je k smrti zábavná pekelná jízda a zážitek, který je stejně příjemný jako matoucí. V čistě béčkové filmové tradici si libuje ve své laciné výrobě a zároveň se staví jako výmluvná kritika samotných společenských norem. Po skončení závěrečných titulků jsem se ocitl rozpolcen mezi upřímným zájmem o osudy postav a nezahanbeným potěšením z bizarností okolního světa, což je hlavní důvod domnívat se, že kouzlo Ambulance skutečně netkví pouze jen v tom, co vám říká, ale v tom, jaký ve vás zanechává pocit… Nostalgie po krásně ujetém filmovém světě, který duchovní otec Matta Cordella tak zručně vytvořil.
Zdroj:
https://fanart.tv/
https://www.imdb.com/title/tt0099026/?ref_=fn_all_ttl_1