Článek
Doba, kdy v neděli ráno u snídaně děti roztomilým hláskem řekly, že by bylo moc prima zajít do aquaparku na skluzavky, je bohužel pryč. Ještě pár let nazpět tatínek mrknul na maminku a děti mohly začít balit plavky. Dnes je to možná podobně, ovšem pouze do doby, kdy rodiče otevřou web aquaparku a zabrousí na ceník. Potom horko těžko zdůvodňují, proč se do žádného aquaparku nepůjde. A nebo nezdůvodňují, a jednou to prostě přežijí, ale už nikdy více. Tím jediným by se asi dal zdůvodnit dav, který dennodenně největší český aquapark plní tak, že v něm není k hnutí. Návštěva aquaparku dnes už není zdaleka pro každého a obnos, který si musíme na takový den připravit, absolutně nekoresponduje s tím, co v aquaparku zažijeme. Jenom vstupné pro čtyřčlennou rodinu na jediný den vyjde téměř na 4.000 Kč.
Vstupem to zdaleka nekončí
Po uhrazení opravdu nekřesťanského vstupného, nás čeká první dobrodružství. V lese těl v šatně najít prázdnou skříňku není vůbec nic jednoduchého. Hned, jak celá rodina stojí oděna do plavek před šatnami, dítka táhnou své rodiče k první skluzavce. U těch menších je to zatím dobré, na těch jsme hned na řadě. Ale to dětem dlouho nevydrží, a rády by na „pořádnou“ skluzavku. Fronta tady už je docela jiné kafe. Jednou ji můžeme vystát, ale naposled. Skoro hodina ve frontě v příšerném vedru je opravdu moc. Nevěšme ale hlavu. Aquapark naštěstí nabízí okamžité řešení, takzvaný „fast track“.
Je to paráda, dostaneme přednostní člun, celé frontě ukážeme dlouhý nos a utíkáme nahoru. Jenomže na celodenní ježdění s touto vymožeností by nevystačila průměrná česká výplata. Taková jedna jízda vyjde na 149 Kč. Za každý člun. Takže pokud člověk chce den strávit se svými dětmi jinde než ve frontě, tak si musí připravit na každou jednu jízdu skoro 600 Kč pro čtyřčlennou rodinu. Toto mockrát za den uskutečnit nelze.
Sváča s sebou ne, je tu restaurace
Stejně jako jinam, ani do aquaparku nám maminka svačinu nepřipraví. Nebo tedy připravit může, ale sníst ji musíme ještě před vstupem. Pokud tedy v aquaparku chceme strávit celý den, místní restaurace nás nemine. Ceny jídel jsou samozřejmě vyšší, než v okolí aquaparku, ale trpět hlady se nám také nechce. Takže když napočítáme slušnou obědovou porci pro celou rodinu včetně pití, pod 2.000 Kč nepůjdeme. A to se držíme při zemi. Do toho nějaká zmrzka pro děti, pivo pro tátu a koktejl v bazénu pro maminku a rodina se hravě může dostat na neuvěřitelnou částku. Za jediný den zábavy.
Když si tedy sepíšeme pod sebe výdaje za den se skluzavkami, nebudeme se stačit divit. 4.000 za vstupné, 2.000 za oběd, pokud řekněme pět skluzavek chceme s dětmi sjet, vyjde nás to na další 3.000. A to jsme ještě neměli žádné pití kromě oběda, a nekoupili jsme dětem žádnou sladkost ani zmrzlinu, což by nás zřejmě v takový den neminulo. Při pohledu na tento účet nám jde hlava kolem, ale málokdo to zřejmě opravdu udělá. Jinak by tam nemohlo přece být plno.
Jistě by šlo namítnout, že doplatek za přednostní využití skluzavek není povinný, a nikdo nás tedy nenutí jej uhradit. Tak stejně nemusíme jíst v místní restauraci. Jenomže když už rodina vydá téměř 4000 Kč jen za vstupné, byla by velká škoda po několika málo hodinách aquapark opustit jen proto, že prostě máme hlad. Když už se člověk rozhodne dát za zábavu tolik peněz, většinou zde zůstane opravdu od rána do večera, a v tomto případě je oběd opravdu nutný, obzvláště když s sebou máme děti.
Se skluzavkami je to podobné. Za nemalé vstupné získáváme právo celý den prostát v dlouhé frontě, a o toto nás naše děti určitě neprosily. Proto příplatek za několik přednostních jízd celý zážitek povyšuje na jinou úroveň. Samozřejmě by bylo daleko lepší, kdyby žádný doplatek za „předbíhání“ nebyl nutný. Ale to by provozovatel nesměl s vidinou obrovského zisku aquapark naplnit až po okraj. Kdybychom tedy kromě vstupného nevydali ani korunu navíc, za cca 3-4 hodiny bychom odcházeli domů a měli za sebou maximálně 4 jízdy na žádané skluzavce. To je za 4000 Kč opravdu žalostné.
Cenová politika aquaparku ale zjevně své ovoce nese. Dokud bude aquapark po strop narvaný, nebude provozovatel mít jediný důvod vstupné zlevňovat. Princip je stejný, jako s potravinami v obchodě. Dokud na první pohled předražené kusy budou Češi kupovat, tak jak je kupují do teď, s cenami se nic nestane. Pokud se ale daný produkt kupovat přestane, jeho výrobce, i obchodník jej zlevní. A úplně stejně je to i s aquaparkem. Nechápu, proč jsou Češi, kteří si neustále stěžují na krizi, ochotní dávat takto horentní částky za něco, čehož hodnota není s cenou ani trochu v rovnováze. Dokud toto budeme dělat, bude draho. A kdo ví, třeba ještě dráž. Všichni dodavatelé rádi vyzkoušejí, co všechno jsme ochotni ještě skousnout.
Zdroje:
Webové stránky Aqualandu Moravia