Článek
Slib nejčerstvějších a nejlevnějších potravin, nejlépe v bio kvalitě a za ty nejlepší ceny, „samozřejmě“. Hlídač čerstvosti a záruka toho nejlepšího zboží. Nakrmí nás už jen tou reklamou. Skutečnost je bohužel jiná.
Dříve jsme s manželkou chodili nakupovat do Kauflandu, ale velké množství lidí a touha po změně nás nakonec zavedla do Lidlu.
Specifické zboží určené přímo pro tento obchod a určitá záruka kvality. Po několika návštěvách jsme si našli, co našim potřebám vyhovovalo a naučili se orientovat tak, abychom už netápali, co je co, a kde to najít.
Bohužel uplynulo několik let a Lidl si oblíbilo mnoho lidí. Zařadil se mezi ostatní přeplněné obchody slibující nemožné a cokoliv, jen aby se prodalo co nejvíc. Vidina větších tržeb překročí schopnosti prodavačů, zásobovačů a dodavatelů vše stíhat, a nastává organizovaný zmatek již vytištěný v letácích.
Nepochopitelné, kolik se musí všeho vyrobit, vypěstovat, upéct, objednat, přivézt a naskladnit tak, aby se vše stihlo ještě umístit do regálů, před tím než se to začne kazit. Bohužel už se ztrácí záruka kvality a nás čeká hrůzostrašná podívaná. Prodavačky a další zaměstnanci, co nestíhají doplňovat zboží natož, aby stíhali kontrolovat, jestli papriky neprotékají o patro níž k ředkvičkám.
Procházíme obchody s letáky v ruce a hledáme zlevněné zboží, které se dost často ani najít nedá a dost často ani za zvýhodněnou cenu není. Platíme až po tom, co jsme nuceni načíst aplikaci, jinak slevu většinou ani nedostaneme.
Specialitou Lidlu jsou rozdělené akce např. od čtvrtka do neděle k tomu další od pátku do neděle a ještě středeční pecka, a v tom, aby se jeden vyznal.
Bohužel, spoustu věcí v akci od čtvrtka do neděle už od čtvrtečního poledne v regálu nenajdete a můžete obejít tři jmenované prodejny se stejným výsledkem. Samozřejmě zbytečně to zkoušet v pátek a vůbec další dny pokračující akce, protože vyprodáním žalostných zásob akce čtvrtečním polednem končí.
Jediné, co mě těší, je, že každý řetězec se snaží všechny prodejny organizovat podobně, takže můžete být v Čechách, na Slovensku, v Německu nebo v Polsku a cítíte se jako doma, ale hlavně se výborně orientujete. Převážně stejné zboží od stejného výrobce, ale překvapivě jiné kvality. To je vlastně pro řetězce kámen úrazu. Pro zákazníky je velice jednoduché se orientovat nejen v rozdílných cenách, ale i v rozdílné kvalitě výrobků. Za posouzení stojí i čistota a pořádek každé prodejny, a jestli je k mání ono slibované zboží v akci, pokud je vůbec jako akce označeno.
Musím konstatovat, že jsem navštívil nesčetně prodejen Lidlu v Čechách a v zahraničí, primárně si ale utvářím názor díky mé zkušenosti z prodejny na Mělníku ve středočeském kraji. Plesnivé nebo hnijící ovoce viz foto a často neoznačené akční zboží prodáváno za normální cenu. Vrcholným zážitkem je páteční odpoledne. Dá se předpokládat, že v tuto dobu si půjde většina lidí před víkendem nakoupit. A ejhle, jak překvapivé! Ve čtyři odpoledne je tu přelidněno, jako by to nikdo nečekal a regály s pečivem zejí prázdnotou. Banány už nejsou a dalšího ovoce už jen zbytky. Téměř nic se nedoplňuje i přes to, že tradičně v pátek jsou v již tak úzkých uličkách obří krabice čehosi k vybalení, ale nejspíš až na pondělí.
Rozumím zoufale vyčerpaným zaměstnancům, kteří se na pokladně ještě zvládnou usmát a nerozbrečet se po tom, co si musí vyslechnout stížnosti od nespokojených zákazníků, kteří si na nich potřebují vybít zlost. Těžko hodnotit někoho nebo něco, když nevidíme celé pozadí. Kdo tedy může za zkažené zboží v regálech? Nestíhající, laxní, nebo nedostatečný počet zaměstnanců? Vedoucí? Kontrolor čerstvosti? Politika nejlevnějšího zboží v co největším množství?
Kdo může za nedostatečnou zásobu akčního zboží? Špatný odhad? Nebo prostě jen velikost a umístění prodejny, která obdrží jen tolik zboží podle nějakého chytrého výpočtu? To už si musí obchodník zodpovědět sám, protože dříve nebo později dojde zákazníkům trpělivost a budou hledat útočiště jinde, stejně jako já.