Článek
ADHD se často zmiňuje především v souvislosti s dětmi, ale pravdou je, že dopady této poruchy mohou přetrvávat i v dospělosti. Mnoho dospělých s ADHD se potýká s problémy v práci, v mezilidských vztazích nebo ve schopnosti organizovat si čas a plnit úkoly. Proto je důležité porozumět nejen jeho symptomům, ale také strategiím, které mohou jednotlivcům pomoci zvládat každodenní výzvy.
„ADHD je příkladem toho, jak může být mozek jinak zapojen …ne špatně, jen jinak …“ Temple Grandin
ADHD (anglicky Attention Deficit Hyperactivity Disorder), představuje neurovývinové onemocnění, které je obecně spojováno zejména s dětským věkem. Příznaky poruchy však často přetrvávají i v období dospívání a vdospělosti. Podle Světové zdravotnické organizace WHO mohou symptomy ADHD negativně ovlivňovat každodenní fungování člověka včetně akademického výkonu, mezilidských vztahů či celkové psychické pohody.
Nejtypičtějšími projevy ADHD převážně v dětském věku, jsou hyperaktivita, impulzivnost a nadbytečnost tělesných pohybů. Následkem je to, že kupř. žák ve škole je nesoustředěný, má tendenci vykřikovat, vyrušovat, nedokáže dlouho pracovat v klidu, má poruchy vnímání, je nesoustředěný, stále reaguje i na nejmenší podnět z okolí.
Pedagogové uvádějí, že takový žák ve třídě se během vyučování nejednou stává neovladatelným (uvádí se například zrychlené psychomotorické tempo, podvědomé klepání rukou, nebo nekoordinované pohyby nohou během sezení, vrtění na židli, řečové dysfunkce, v emocionální labilita, od emocionální labilita, narušené schopnosti učit se, impulzivnost v chování, jednání bez domyšlení a zábran, jiné Intelekt však u zasažených dětí s poruchou hyperaktivity je obvykle v normě.
V kontextu vývoje, v čase vysokoškolského studia (které samo o sobě představuje náročné vývojové období spojené s vysokými nároky na samostatnost, sebeorganizaci a zvládání stresu), se ukazuje problematika ADHD jako velmi aktuální. U těchto studentů s příznaky ADHD bývají časté potíže se soustředěním, organizací práce a dodržováním termínů, což může vést k frustraci, sníženému sebevědomí a oslabené akademické sebedůvěrě.
ADHD u dospělých se klasifikuje do tří podtyp, tedy převážně nepozorný, hyperaktivně-impulzivní a kombinovaný. Nejčastějším je kombinovaný podtyp, který postihuje přibližně 70 % dospělých. Typická je i zapomnětlivost a roztržitost, když jedinci s ADHD zapomínají na termíny, ztrácejí důležité předměty (např. klíče nebo mobil) a často začínají více činností najednou, ale žádnou nedokončí. Nedostatečná organizace zase negativně ovlivňuje plánování, management času a stanovení priorit. Tahle nepozornost (jako projev ADHD) nesouvisí jen snědostatkem snahy či motivace, ale především snarušenými kognitivními procesy, zejména se sníženou schopností dlouhodobě regulovat pozornost apružně přepínat mezi úkoly. V dospělosti se hyperaktivita projevuje jako subjektivní pocity neklidu a nutkavá potřeba hýbat se, přičemž až 3/4 dospělých s ADHD uvádí přetrvávající „vrtění“ či potíže se setrváním na místě.
„Uprostřed chaosu v hlavě, neorganizovanosti a impulzivity, ADHD často přináší i jedinečný druh kreativity …“ David Neeleman
ADHD není jen „dětská nemoc“. Je to komplexní stav, který ovlivňuje lidi všech věkových skupin. Je to výzva, která může mít vliv na školní výkon, pracovní úspěch i osobní vztahy, avšak s vhodnou podporou a správnými přístupy je možné tyto překážky překonat.
Je důležité si uvědomit, že každý jedinec s ADHD je unikátní a prožívá svou zkušenost jinak. To, co funguje pro jednoho, nemusí nutně fungovat pro druhého. Otevřená mysl, empatie a porozumění jsou klíčové při jednání s lidmi s ADHD. Zároveň je důležité, abychom jako společnost debaty o ADHD vedli otevřeně a bez předsudků, protože právě stigma a nepochopení často komplikují život těm, kteří s touto poruchou bojují.
Pokud se potýkáte s ADHD, nebo máte někoho blízkého, kdo se s touto poruchou vyrovnává, pamatujte, že nejste sami. Existují komunity a organizace, které poskytují podporu a informace, a spolupráce s odborníky, jako jsou psychologové nebo psychiatři, může významně zlepšit kvalitu života. Nezapomeňte, že ADHD lze zvládnout a s pokrokem v porozumění a léčbě máme všichni možnost žít spokojený a naplněný život.
Marek Horňanský psycholog Ψ bibliografie:
- Russell, J. Cambridge International AS & A Level Psychology Coursebook. UK Cambridge University Press, 2022. ISBN 1009152483

ADHD porucha pozornosti a hyperaktivity - zdroj Pixabay.com | Horňanský Marek