Článek
Možná neznáte jméno Howard Schultz. Ale jistě znáte společnost STARBUCKS, kterou založil a vede. Je to největší společnost s kávou na světě. V roce 2020 měla 32 660 poboček (číslo stále roste) a obrat v 2022 byl 32 miliard USD.
Možná znáte několik CEO´s, majitelů nebo ředitelů. Možná také víte, jakými problémy se zabývají, co je trápí, jak přemýšlí. Je to u CEO Starbucksu stejné jako jinde?
Howard Schultz napsal již tři knihy. Jeho poslední, From the Ground Up, je z roku 2019 a je skutečně podnětným putováním do mysli CEO tohoto kalibru. Co myslíte, že řeší? Obrat, dodavatele, investice? Ani jedno z toho. Místo toho je pro ně důležitá:
VIZE: Jakou organizací chce Starbucks být za 10, 15, 20 let?
HODNOTY. Jaké místo ve společnosti a komunitě má mít Starbucks jako globální hráč?
POZICE ORGANIZACE V „EKOSYSTÉMU“. Jak má Starbucks vstupovat do politických rozhodnutí krajin, ve kterých odvádí miliony na daních?
A proto se opakovaně ptá: “Co to dnes znamená sloužit své krajině jako globální korporace?”
Starbucks aktivně vstupoval v posledních 10 letech například do:
▪ diskuzí o rasových nerovnostech v USA,
▪ zaměstnávání veteránů, menšin, postižených,
▪ tlaku na vládu v ekonomické krizi.
Vždy správně?
Ne. Toho si je Schwarz dobře vědom. Ale na rozdíl od mnohých jiných podnikatelů a CEO´s neodděluje business, politiku, komunální život pevnou a nepřekročitelnou hranicí. Možná právě díky tomu, že, jak hezky píše Schultz:
„What happens in Amerika, happens in Starbucks.“
Začínající podnikatel řeší jak přežít. Pak růst. Pak možná změnu z rodinného punku na procesní organizaci. Pak …
CEO Starbucksu řeší zcela odlišný level věcí. Inspirující čtení.