Článek
Pokud tomu tak je, proč zpětnou vazbu manažeři neumí správně používat?
Z mé zkušenosti jsou největším blokem různé vnitřní zábrany, ne neznalost správné metody. Jako například strach z odmítnutí, neochota riskovat konflikt nebo obava být neoblíbený.
Na cestě od znalosti získané v tréninku k dovednosti je ještě třeba přelézt propast komfortní zóny s těžkým batohem starých zvyků na zádech. Přelézání, propast, těžký batoh… To zní docela nepohodlně, že?
A taky že to nepohodlné je. Jako každé vykročení z komfortní zóny. Protože když začnete zpětnou vazbu dávat, něco se bude dít…
Lidé budou reagovat. Především na tu rozvojovou, kritickou. I když ji dáte sebelépe.
Jak budou reagovat? Hezkým vodítkem mohou být první tři písmena akronymu DERAC. Znáte ho?
▪ D jako DENIAL = odmítání („To jsem nebyl já…“)
▪ E jako EMOTIONS = emoce („To jako myslíš vážně!?“)
▪ R jako RATIONALISATION = racionalizace („To dělají přece všichni…“)
Dobře podaná zpětná vazba vám pomůže se rychleji dostat k akceptaci a změně. A a C ze zkratky DERAC.
Začátkem je odvaha risknout to. Dát zpětnou vazbu, i když může opravdu vést k odmítání a konfliktu. Odvaha být neoblíbený.
Kdo má strach z neoblíbenosti, nemůže být efektivní lídr.
Zpětná vazba. Konflikt. Práce se změnou. To všechno jsou témata, kterým se žádný lídr nevyhne. A proto jim (a dalším) věnujeme pozornost v rozvojovém programu pro lídry Abeceda lídra.