Článek
Velice dobře si uvědomuji, že tréninkový program, jakkoliv dobrý, je pouze jeden dílek skládačky. Osobně vidím tři velice důležité prvky kvalitního onboardingu. Jsou to:
1) jasný hard skill onboarding,
2) onboarding do manažerských rutin a procesů organizace,
3) soft skill onboarding.
Velice stručně ke každému.
Hard skill onboarding je o tom, co má váš nový lídr umět. Jakou odbornost očekáváte. Procesy, systém práce, software, interní komunikace a další. Ponechána na náhodu se tato část zbytečně protahuje.
Manažerské rutiny a procesy vaší organizace. Kdy a jakým způsobem vedete týmové briefingy? Jak mají vypadat a jak často se konají individuální setkání se zaměstnanci? Kdo, jak a za co schvaluje odměny? Jak postupovat při porušení pravidel? A další.
Soft skill onboarding je až poslední dílek skládačky. Když nebudete mít tento, ale všechny předchozí tři vám budou fungovat, stále budete moct vychovávat své manažery. Když ale sázíte především na tuto část a zanedbáte ostatní, budete kulhat.
Na pozadí všech těchto tří by mělo být provázení od přímého nadřízeného.
Nic tak nezrychlí onboarding nového lídra jako zájem a podpora nadřízeného. Pravidelná setkání s cílem ověřovat si progres, pocity a mapovat překážky, nejistoty, zodpovídat otázky. Udržujete emoční zapojení, dáváte najevo, že vám na něm/ní záleží.
Můžete si dělat soft skill onboarding sami, máte-li na to kapacity a expertízu. Anebo to můžete odevzdat externím partnerům jako jsme například my s našim programem Abeceda lídra.
Cílem abecedy je pomoct začínajícím lídrům doslova „přepsat jejich starý scénář“ a ukázat, o čem vedení je. Nejdeme do hloubky jednotlivostí, ukazujeme vedení jako celek.
Leadership je sada praktických a naučitelných kompetencí, a tak k němu přistupujeme.
Nejefektivnějším onboardingem je kombinace těchto pilířů.