Článek
Technologie zachránily byznys v časech pandemie. Hybridní práce umožnila udržet v chodu tisíce organizací, vytvořila příležitosti pro vznik zcela nových podnikání a zanechala miliony lidí zaměstnaných i v době nejpřísnějších opatření.
Jak ale ovlivňuje hybridní práce fungování organizací dnes, poté, co Covid odezněl, ale jeho dozvuky na pracovní svět stále dopadají?
Je možné, že vytváří bariéru před tvorbou vztahů a oddělují nás od sebe?
Je možné, že vedou ke zhoršování firemní kultury tisíců organizací po celém světě?
Je možné, že snižují angažovanost zaměstnanců a jejich věrnost svým organizacím?
Odpověď na vše uvedené je ano. Nemusí to tak nutně být, ale děje se to.
Krásné prostory mnoha firem zejí prázdnotou. Organizace platí za moderní a drahé prostory, které sotva kdy využívá jejich personál najednou. Společné trávení času členů týmů se v mnoha organizacích zredukovalo na nezbytné minimum. Věci se řeší v onlinu a z homeofficu.
V mnoha aspektech je to skvělé a pracovní svět k tomu měl nakročeno již léta před pandemií. Ale vidím také odvrácenou stránku.
Osobní interakce mají něco do sebe. Stimulují chemické reakce - vylučování neurotransmiterů, jako například dopamin a oxytocin, jejichž účelem je stimulovat odměňovací centra v mozku. Tyto jsou tmelem našich sociálních interakcí a podporují empatii, důvěru a spolupráci.
Kromě toho osobní interakce zlepšují náladu, zvyšují kvalitu spolupráce, budování vztahů a pocit přátelství. Ve vzájemné spolupráci vzniká pocit sounáležitosti. Tvoří se „my“. V onlinu „my“ dosáhnete velice zřídka.
Nyní to víte. Co s tím můžete jako lídři dělat?
Mám pouze dva tipy.
Tip 1: Zadefinujte si pravidelný společný čas s týmem. To, že umožňujete lidem dělat z homeofficu by nemělo znamenat, že je nedostanete v dopředu určený čas do jedné místnosti. Měl by to být čas, který využijete jinak než reportingem. Možná oslavou úspěchů, možná vzájemnou zpětnou vazbou, možná kreativním řešením problémů. Udělejte ho časem, který věnujete vzájemným interakcím, promazáním sociálních pout a vazeb.
Tip 2: Pravidelně, jednou za týden, si najděte čas na rozhovor 1:1 s každým členem týmu. Osobní, opravdový rozhovor. Co se jim daří/nedaří, kde potřebují podporu a podobně.
Pojítkem mezi zaměstnancem a organizací ve světě hybridní práce již není fyzický prostor kanceláře s vaším logem a vizí na zdi. Jste jím vy: přímý nadřízený.
My, v Abecedě lídra, absolutně věříme na dopad lídrů na organizaci. Proto jsme se rozhodli zasvětit svou práci právě rozvoji manažerů. Pokud vás zajímá, jak děláme u nás, napište mi. Probereme to společně a zjistíme, zda je to pro vás nebo pro vaší organizaci užitečné.