Článek
PRINCIPY ROZVOJE TALENTŮ
Principy vycházejí z nejmodernějších trendů práce s profesním a osobnostním rozvojem talentovaných lidí, který se opírá o moji praxi a zkušenosti, pracuje s prožitky a zkušenostmi účastníků, které koučuji a vzdělávám:
A) Rozvoj v procesu „JÁ – TÝM – ZAMĚSTNAVATEL – OKOLÍ“
Přístup zohledňuje přirozený vývoj zaměstnance v profesionální roli:
- nejdříve člověk rozvíjí a posiluje své vlastní zdroje, identifikuje vlastní potenciál a rozvíjí schopnost řídit svůj vlastní výkon a úspěch (JÁ),
- poté se zaměřuje na roli vedoucího a snaží se zjistit, jak úspěchu a větších výsledků dosahovat pomocí potenciálu svých nejbližších spolupracovníků (TÝM),
- když je schopen zvládnout sám sebe a nejbližší tým lidí, pak má předpoklady být i úspěšný a prospěšný v širším kontextu – při spolupráci se skupinami s různorodými úkoly a zájmy napříč organizací (ORGANIZACE),
- a nakonec, po osvojení si řídících nástrojů a dovedností spolupráce s nejrůznějšími typy lidí a na nejrůznějších projektech, je bezesporu dobře připraven jako přesvědčivý profesionál reprezentovat organizaci a naplnit očekávání svých šéfů (OKOLÍ).
B) Rozvoj „od praxe k teorii“
Rozvoj talentů vychází z ověřeného předpokladu, že perspektivní lidé se zpravidla efektivně rozvíjejí, pokud si mohou své pracovní zkušenosti a přístupy propojovat s manažerskou teorií. Díky rozvoji v logice „od praxe k teorii“ dochází u talentů k fixaci jejich znalostí, schopností, dovedností a postojů. Talentovaní lidé oceňují, pokud vidí bezprostřední vazbu mezi trénovaným tématem a svou praxí.
C) Rozvoj sdílením zkušeností a vzájemnou podporou
Rozvoj dovedností talentů je úspěšnější a hladší, pokud je v rozvojovém programu vytvořena atmosféra vhodná pro vzájemné sdílení a výměnu zkušeností mezi účastníky.
D) Rozvoj na pozadí plnění pracovních úkolů
Rozvoj talentů se uskutečňuje v přímém napojení na pracovní úkoly, které talenti v organizaci plní. Při zpracovávání těchto úkolů si účastníci rozvojového programu uvědomují, co mohou dělat jinak, lépe, efektivněji a s vyšším vlivem na úspěšnost zvládnutí úkolu. A opravdu se o to pokouší. Velmi podstatná v této souvislosti je aktivní angažovanost vedoucích pracovníků oganizace při kontrole a hodnocení plnění pracovních úkolů talentů tak říkajíc „novým způsobem“.
KONCEPT ROZVOJOVÉHO PROGRAMU PRO TALENTY
Z uvedených principů ověřených praxí jsem vytvořil následující koncept rozvojového programu pro talenty v organizacích.
Ing. Marek Pavlík, Ph.D.
Konzultant, lektor a mentor