Článek
Když jsem mluvil s matkou mé známé, připadal jsem si jako v Jiříkově vidění. Firma, která ji zaměstnávala, změnila majitele a pro původní personál už nebylo místo. Proto si po skončení zašla na úřad práce, aby se zaevidovala, než najde vhodnou náhradu.
Úřad práce - jak to fungovalo
Člověk vždycky přišel, vzal si přihlášku uchazeče o zaměstnání, vzal si lístek z pořadníku. Než přišel na řadu, dvojlist vyplnil, jak to nejlíp dokázal. S pracovníkem ÚP pak dovyplnil, co bylo třeba. Úředník si nakonec vzal od člověka dohodu o rozvázání pracovního poměru nebo výpověď, okopíroval ji a založil. Člověk pak musel dokládat ještě další originály tiskopisů z práce, pokud si žádal o podporu v nezaměstnanosti.
Jak je to teď
Pobyt na úřadu práce se zkrátil. Člověk přijde, vezme si pořadové číslo a čeká na chodbě. Po vyzvání vstoupí a sdělí nečekanou věc, chce se nechat zařadit do evidence, ale to už nejde. Na úřadu práce totiž postoupila digitalizace tak daleko, že na místě už nemají potřebné tiskopisy k zařazení.
Úřednice: „Je mi líto, pokud chcete do evidence, běžte domů a zaevidujte se doma přes internet.“
Uchazečka: „Já ale nevím jak, díval jsem se a nevyznám se v tom…“ “
Úřednice: „Tak řekněte svým dětem, oni vám pomůžou…“
Uchazečka: „A nemohla byste mi to ukázat vy?“
Úřednice: „To nejde, my tu máme svoji práci.“
Uchazečka: „A nemáte tu ještě někde pár těch starých papírů?“
Úřednice: „Jsme úřad práce, ne tiskárna.“
Závěr
Je nutno říct, že to na každém úřadu práce chodí trochu jinak. Navíc jsem situaci neviděl, ale jen ji slyšel převyprávěnou. Je tedy těžké odhadnout, jestli situace oficiálně platí, nebo platí jen na malých pracovištích nebo jen u líných pracovníků. Doufám, že někde ještě tiskopisy používají, protože jejich úplné vyřazení mi přijde trochu jako podraz.