Hlavní obsah
Nakupování a trendy

Jak podivín s ropuchou na krku změnil české drogerie

Foto: Wikimedia Commons CC0

Andrej Trubnikov a jeho neodmyslitelná ropucha na krku

Na českém i evropském trhu se dnes běžně prodávají kosmetické značky Recepty babičky Agafii, Natura Siberica či Organic Shop.

Článek

Mnohé obchody je prezentují jako produkty s dlouhou tradicí, inspirované lidovým bylinkářstvím nebo dokonce britským původem. Skutečný příběh je však jiný – všechny tyto značky založil ruský podnikatel Andrej Trubnikov (1959–2021) a jejich „tradice“ byly především výsledkem marketingu.

První velký úspěch přinesly Trubnikovi Recepty babičky Agafii. Značka byla postavena na postavě údajné sibiřské bylinkářky, která měla uchovávat staré receptury. Ve skutečnosti šlo o zcela vymyšlený marketingový koncept. Přesto byla Agafia v Rusku dlouho prezentována jako reálná osoba a dokonce vyšla i kniha, která její údajný příběh rozvíjela. Receptury produktů byly částečně převzaty z herbářů a příruček o léčivých rostlinách z 19. a 20. století. Trubnikov tak vytvořil iluzi „starých sibiřských receptů“, která na trhu zafungovala. Značka byla cenově dostupná, v Rusku levnější než v Evropě, a úspěšně konkurovala i velmi rozšířené běloruské kosmetice.

Na úspěch Agafie navázala značka Natura Siberica, orientovaná na prémiovou přírodní kosmetiku. Hlavním marketingovým prvkem se stala sibiřská příroda a čistota surovin. Natura Siberica se začala exportovat do Evropy a část výroby byla přesunuta do Estonska, kde vznikly i speciální pobaltské řady. Vyšší cenová hladina však značku během ekonomických krizí oslabila, zatímco levnější Agafia si udržela masový trh.

Dalším projektem byl Organic Shop. Ten byl vizuálně i marketingově od počátku stylizován do západního, minimalistického designu. Některé obchody ho dokonce dodnes uvádějí jako britskou značku, ačkoli vznikl v Rusku. Distribuce přes estonské pobočky tento obraz posiluje. Podobně i u jiných značek se na zahraničních trzích často zdůrazňuje „evropský“ či „mezinárodní“ charakter a původ v Rusku zůstává v pozadí.

Andrej Trubnikov byl známý svou excentrickou osobností. Typickým symbolem se stala sušená ropucha, kterou nosil zavěšenou na krku jako amulet. Podle spolupracovníků i médií vystupoval jako vizionář, který dokázal propojit jednoduchý produkt s promyšleným marketingovým příběhem. Jeho značky ukázaly, jak silně působí vyprávění o tradici a přírodě, i když je z velké části vymyšlené.


Kosmetický vizionář zemřel v roce 2021 bez závěti a okamžitě vypukl sport o dědictví mezi jeho poslední manželkou Anastasijí a Andrejovými dětmi. Soud nakonec překvapivě anuloval manželství Andeeje s Anastasijí a dědictví tak získaly pouze tři Trubnikovovy děti z předchozích vztahů.

Zdroje: https://secretmag.ru/cases/stories/recept-babushki-agafi-kak-andrei-trubnikov-izobryol-kosmetiku-dlya-40-letnikh-uchilok.htm
https://versia.ru/sud-annuliroval-brak-osnovatelya-natura-siberica-na-fone-konflikta-naslednikov-anton-denisovria-novosti
https://www.forbes.ru/biznes/418091-ya-nikogda-ne-byl-predprinimatelem-poslednee-intervyu-osnovatelya-natura-siberica

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám