Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Snad i ten Babiš měl do maturit lepší vhled než současný ministr školství

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pixabay.com

Když jsem četla nadpis článku ve znění „Místo maturity projekt, chystá Bek změny“, zalila mě vlna radosti. Konečně tedy bude zakončení střední školy smysluplné, zvlášť pokud jde o odborné školy.

Článek

Jelikož mám s vyučováním (všeobecného) maturitního předmětu na odborné střední škole vlastní zkušenost, představa, že se upustí od syntetických didaktických testů, a žáci se budou moci plně věnovat skutečně praktickému obsahu předmětu, mě naplnila nadějí. Sláva, odpadne nesmyslné pilování testových úloh, které jim do života nic nedá, a budou mít díky tomu také víc času a sil na to věnovat se hlouběji svému oboru. Každá škola si vytvoří praktickou maturitu na základě toho, co se na ní žáci naučí, plně zaměřenou na obor, který vystudovali - to dává smysl! Tak nějak jsem si to ve své mysli vymalovala.

Jaké bylo moje zklamání, když jsem se dále dočetla, že projekt (neboli komplexní absolventská práce) nemá nahradit celou maturitu, ale jen její školní část - tedy tu, kterou si organizuje škola sama a nejedna z nich už má projekt se závěrečnou prací ve své zkoušce dávno zahrnutou. Například na oboru Informační technologie maturanti obhajují práci prezentující digitální produkt, který sami naprogramovali.

Příznačné je, že ministerstvo školství se nespokojuje s kontrolováním maturit skrze státní část, ale diktuje školám i podmínky, za jakých mají školy provádět svou, tzv. profilovou část. Konkrétně třeba v cizím jazyce je určeno, že zkouška musí obsahovat písemnou část (sloh) a kolik slov v ní musí žáci minimálně napsat, kolik musí být minimálně vypsaných témat u ústní zkoušky, že každý vylosovaný zkušební list se musí celý týkat jediného tématu (přitom dříve, když zkušební listy připravoval CERMAT, tak každý úkol byl z jiné tematické oblasti) a že minimálně pětina času musí být věnována odbornému jazyku příslušného oboru (jak odborný asi může být při celkové úrovni jazykových schopností průměrně, neřku-li podprůměrně nadaného středoškoláka…).

Není to tak dávno, co učitelé cizího jazyka byli nuceni vytvořit zkušební listy podle výše uvedených podmínek a zvyknout si na nový způsob zkoušení, a opět tu máme nové vylepšení, které by znamenalo zase vše zcela překopat. Zatím jako možnost. Možnost, která by nakonec vůbec nemusela být špatná, pokud by nahradila i zbytečnou a nákladnou státní část. Ovšem „O zrušení státních maturit se neuvažuje,“ říká Patrik Kubas, vedoucí Oddělení komunikace s médii při ministerstvu školství.

Jakkoli vím, že Andreji Babišovi nešlo nikdy o nic jiného než o jeho vlastní prospěch bez ohledu na druhé, jeho úvahy o důležitosti státní maturity a vlastně maturity vůbec (do svých firem prý přijímal nikoli na základě maturitního vysvědčení, ale zajímalo ho: „Máš schopnost učit se novým věcem? Máš schopnost a chceš pracovat? Máš nějaké cíle? Máš nějaké sny? Jsi urputný? Umíš cizí jazyky? Jaké máš zkušenosti, co jsi dělal mimo školu?“ a v „covidovém“ roce 2020 neváhal státní část maturity zrušit) mi jsou bližší než ty ministrovy (který se centrálního testování drží jako klíště: „Od zaškrtávacích testů se budeme nepochybně posouvat k interaktivním úlohám, kde se budou úlohy řešit online, při vyhodnocování zkoušek by se dala použít umělá inteligence“ a problémy v resortu školství chce řešit rušením mnohých středoškolských oborů, slučováním škol a zvyšováním úvazků už tak přetíženým učitelům).

Jaký měl být původně smysl státních maturit? Poskytnout férové srovnání znalostí absolventů středních škol a umožnit vysokým školám využít výsledky pro zjednodušení přijímacího řízení. Také se doufalo, že se díky tomu zkvalitní výuka na středních školách a tím se zlepší i výsledky maturantů. Nic z toho se ale nenaplnilo, výsledky maturantů se nijak výrazně nezměnily, vysoké školy nezačaly hlásit kvalitnější uchazeče, spíše naopak, a ani zaměstnavatelé nepozorují hromadné zvýšení úrovně absolventů. Proč se tedy na státní maturitě tak urputně trvá?

Zdroje:

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/ministerstvo-skolstvi-mikulas-bek-modernizace-legslativa-pisa-slucovani-skol.A240618_114720_domaci_zof

https://www.reflex.cz/clanek/komentare/105166/babis-chce-zrusit-statni-maturity-zacina-skolstvi-sesedat-z-parniho-stroje.html

https://www.denik.cz/z_domova/maturity-andrej-babis-koronavirus-20210307.html

https://www.ctidoma.cz/publicistika/statni-maturity-maji-smysl-nebo-jsou-zbytecne-77782

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/maturity-skolstvi-ministr-mikulas-bek-rozhovor_2405020937_ako

https://perpetuum.cz/2016/10/je-na-case-statni-maturitu-zrusit/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz