Hlavní obsah
Jídlo a pití

Barva šunky nejvyšší jakosti mě nepřesvědčila o její kvalitě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Markéta Rohovská, Canva

Když si připlatím za šunku nevyšší jakosti očekávám i vyšší kvalitu.

V době, kdy potraviny zdražily, tak i nadále se snažím kupovat kvalitnější potraviny. Například šunku s větším podílem masa. Kvůli ceně si ji koupím méně, ale stále si chci dopřát kvalitu. Ale je tomu tak vždy?

Článek

Koupila jsem si šunku Premium, cedulka v obchodě slibovala přes 90 % podílu masa. Doma jsem šunku rozbalila a co mě zarazilo, tak byla barva. Vím, že přirozená barva masa není ta krásná růžová, na kterou jsme zvyklí. Pokud byste si udělali domácí šunku, zjistíte, že přirozená barva by byla našedlá, protože jste do ní nepřidali dusitanové soli jako průmyslový výrobci. Našedlá barva je přirozenou barvou masa, růžová je jenom zvyk a lépe lahodí oku, proto výrobci a prodejci dávají přednost růžové. Takže pokud byste chtěli mít domácí růžovou šunku, tak místo kuchyňské soli je potřeba použit sůl řeznickou, která se prodává pod názvem Praganda.

Šunka může obsahovat pouze přísady stanovené zákonem, a to do určitého množství. Použití dusitanové soli není protizákonné, ale její množství je regulováno a monitorováno jako reziduální dusitany. Zbytkové proto, že většina přidaných dusitanů se v masu přemění na neškodnou vazbu s přirozeným svalovým pigmentem, čímž dochází k vytvoření stabilní růžové barvy. Povolený zbytek dusitanů zajišťuje nejen růžovou barvu, ale je to i pojistka proti růstu patogenních Clostridií vytvářejících botulotoxin. Také se využívají různé další ingredience, jako jsou například látky zvyšující chuť, škroby, fosfáty, stabilizátory barvy a tak dále. Ty musí výrobce uvést na štítku produktu formou tzv. éček. No koukám na svoji etiketu, co mi nalepili na moji šunku a není tam nic, ani kolik procent obsahuje masa ani ostatní přidané látky.

Vzhledem k tomu, že se tedy do šunky ve výrobě nepoužívá obyčejná sůl, protože po nakrojení masa by šunka brzy zešedla, což by zákazníci považovali za nečerstvé, tak předpokládám, že u své kupované šunky budu mít tedy růžovou barvu.

Foto: Markéta Rohovská

Může mít jeden druh šunky různou barvu? A pokud ano, proč?

Růžová je, ale ne všechny plátky. Navíc okraje jsou okoralé, tak se mi nabízí otázka, jak dlouho tam šunka byla a jestli se mám z dvou rozdílných barev znepokojovat nebo jenom prostě šlo už o nařezání další cihly, u které byl trochu jiný poměr soli a dalších přísad, tak tedy chytla jinou barvu. Chuťově mi nepřijde zkažená, ale necítím ani nijak chuť šunky, na kterou jsem zvyklá, chuť je velmi slabá, jiná než vždy. Otázkou je, jestli jsem jen zaskočená barvou nebo je opravdu chuť jiná. Rozdílná barevnost u jedné šunky mě odrazuje. Navíc se mi nelíbí, že etiketa nemá složení.

Foto: Markéta Rohovská

Myslela jsem si, že na etiketě má být uvedené složení

Raději maso a další masné výrobky nakupuji u osvědčeného řezníka než v supermarketech. Ne vždy mám cestu k řezníkovi a v rámci ušetření času nakoupím i jinde. Ale už kolikrát jsem se setkala, že ta kvalita, chuť je jiná.

Anketa

Jste spokojení s kvalitou potravin?
Ano jsem
14,8 %
Ne nejsem
85,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 27 čtenářů.

_______

Zdroj: vlastní zkušenost

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz