Hlavní obsah
Cestování

Solnohrad, Solnohrad, tam jsem taky byl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Martin Klapetek

Pevnost Hohensalzburg je krásnou dominantou. Vyrazíte nahoru pěšky, nebo lanovkou?

Během své cesty po muslimských odděleních na městských hřbitovech v Rakousku jsem dorazil mimo jiné i do Salcburku.

Článek

Ve své knize o budování mešit a zřizování oddělení pro muslimy na komunálních hrbitovech v Německu, Rakousku a Švýcarsku jsem popisoval situaci především v  metropolích. Příklady zajímavých řešení jsem tedy volil z Berlína, Frankfurtu nad Mohanem, Kolína nad Rýnem, Vídně, Ženevy nebo Curychu.

Po několika letech přišel čas na nový terénní výzkum. Rozhodl jsem se, že se zaměřím na jeden stát a pomyslně sestoupím na úroveň hlavních měst spolkových zemí. Volba padla na Rakousko, a proto vznikla i tato série mapující moji cestu. Ať to beru z jakéhokoli úhlu pohledu, stejně se Vídni nemůžu vyhnout. Psal jsem také o situaci v Linci na hřbitově sv. Martina a další lokality budou snad následovat.

Foto: Martin Klapetek

Na procházce okolo řeky do centra města.

Jak moc dobře znáte Salcburk a jeho nejbližší okolí? My jsme si ho minulé léto zvolili na týden za prázdninovou destinaci a nelitovali jsme. Stejně jako spousta dalších návštěvníků z celého světa, což nemusí úplně každému vyhovovat.

Foto: Martin Klapetek

Katedrála svatého Ruperta a Virgila

Hlavní turistické lokality spojené s Mozartem a muzikálem „Za zvuků hudby“ jsme absolvovali v rozumné míře. Zastávka v kavárně Fürst spojená s ochutnáním originální verze slavných pralinek však nemohla chybět.

Foto: Martin Klapetek

Moje maličkost před kavárnou Fürst.

Ve městě najdete nejen spoustu krásných kostelů a paláců, ale také zajímavá muzea. Všemi deseti doporučuji přírodovědnou expozici v Haus der Natur. Nebo barokní vodní hrátky u zámku Hellbrunn a hned vedle se nacházející ZOO s volně se pohybujícími lemury.

Foto: Martin Klapetek

Park u zámku Hellbrunn.

Mně právě nejvíce seděla kombinace historických památek a přírody, která centrum obklopuje. Procházka od benediktýnek z Nonnbergu až k augustiniánskému klášteru se slavným pivovarem je moc příjemná. Jdete ve stínu stromů a pod vámi se město koupe ve slunečních paprscích.

Foto: Martin Klapetek

Pohled na centrum Salcburku z hradu.

Když je religionista se zájmem o funerální kulturu na dovolené, stejně se po určité době projeví profesionální deformace. Proto jsme museli vidět hřbitov sv. Šebestiána pod Kapuzinerberg i starobylé benediktýnské opatství sv. Petra.

Foto: Martin Klapetek

Slavný hřbitov u opatství sv. Petra.

Byl jsem tedy předem připraven na můj letošní výzkumný pobyt. Prošel jsem si město trochu jinak a nafotil různé muslimské modlitebny. Při své cestě jsem narazil také na synagogu, pravoslavný chrám nebo kostel řeckokatolických Ukrajinců.

Foto: Martin Klapetek

Výzva k modlitbě za Ukrajinu na kostele sv. Marka.

Mým hlavním cílem byl ale rozsáhlý Komunální hřbitov, který byl z centra dostupný trolejbusem. Před hlavním vchodem se nachází obelisk připomínající pohnutou historii města.

Foto: Martin Klapetek

Pomník originálně připomíná rok 1866 i bombardování za II. světové války.

Již od počátku se v projektu počítalo s parkovou úpravou celého prostoru. Nejednalo se tedy pouze o místo určené k poslednímu odpočinku zemřelých, ale mělo také fungovat k rekreaci obyvatel. Postupně byly postaveny historizujicí obřadní síně a nakonec také moderně působící budova krematoria s vlastním pietním místem.

Foto: Martin Klapetek

Smuteční síň krematoria. Technické provozy jsou skryty vzadu.

Prošel jsem celý hřbitov až po jeho okrajové části. Zaujalo mě několik různorodých řešení uložení uren. Na jedné straně to byl anonymní prostor se sochou anděla. Na druhé straně to byla alej stél. A nakonec jsem našel i to oddělení č. 95, které je určeno pro muslimy.

Foto: Martin Klapetek

Socha anděla na oddělení pro anonymní uložení uren.

Stejně jako u ostatních lokalit jsem náhrobky pečlivě zdokumentovat. Zajímala mě volba materiálu, převažující barevnost, celkové pojetí pomníků i květinová dekorace.

Foto: Martin Klapetek

Celkový pohled na oddělení č. 95.

Teď mě čeká další fáze práce, kterou je přepsání všech informací z výzkumu do databáze. Vznikne tak soubor záznamů, který budu moci použít pro srovnání s dalšími lokalitami. Tak nashledanou v St. Pölten, Innsbrucku, Klagenfurtu nebo Štýrském Hradci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Salzburg

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz