Hlavní obsah
Cestování

Tip na procházku lesem kousek od Kleti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Martin Klapetek

Lesta lesem kousek od Vrábče-zastávka.

Předjaří je čas vyrazit pravidelně na výlety do kraje pod Kletí. Jedním z mých oblíbených míst je Vrábče-zastávka.

Článek

Kalendář byl toho dne na mě přívětivý. Byla polovina března, a hlavně neděle. Včerejší den jsem byl jako obvykle na fakultě, kde jsem měl přednášky z religionistiky pro kombinované studium. Dnes ale byl čas na rekreaci před dalším pracovním týdnem. Co nakonec podnikneme? Odpověď je jednoduchá. Les je pro mě jedním z důležitých míst pro načerpání nových sil.

Určitě jsem v některém ze svých blogů zmiňoval jednu z mých zásad. Co mě dělá šťastným? Umění, přátelé a příroda. Už jsem se setkal s konstatováním, že je to docela triviální. A já jsem za to upřímně rád. Pán Bůh zaplať za to, že nepotřebuji nic složitějšího. Komplikovaný svět okolo nás si vystačí sám.

Foto: Martin Klapetek

Les se připravuje na záplavu barev.

Pro začátek sezóny delších procházek v okolí Českých Budějovic máme hned několik oblíbených tras. Jednou z nich je cesta z Rudolfova k rybníku Mrhal a dál přes Hlincovu horu dolů do Dobré Vody u ČB. S novou dálnicí pěkně pohnuli, takže závěr cesty už není složitým překonáváním stavby. Když tak nad tím přemýšlím, může to být docela pěkné téma pro některý můj budoucí blog.

Evergreenem je procházka po lese kousek od Vrábče-zastávka. V jednom ze svých textů jsem popisoval výlet na nedaleký kopec Kluk. Slíbil jsem i druhou variantu příjemného dne a konečně to plním. Pokud máte chuť a čas, pojďte s námi.

Foto: Martin Klapetek

Vlak vás klidně až do Nového Údolí. Nastupujte, za chvíli vyrážíme.

Začátek je stejný jako při každé naší cestě pod Kleť. Stihnout vlak provozovaný regionálním dopravcem. Obvykle tato výzva stojí před spoustou dalších pasažérů. Rodiny s malými dětmi, skupinky seniorů, mladé páry, prostě tradiční směs nedělního dopoledne. Jak to všechno zvládnout? Moje rada je jednoduchá. Přijít trochu dřív, koupit si dobrou kávu a něco sladkého jako odměnu. Taky Vám to tak funguje?

Právě vlaková zastávka Křemže je jednou z těch, které návštěvníci volí jako výchozí bod pro pěší část cesty. Mnozí ale pokračují vlakem do Holubova, Zlaté Koruny, Českého Krumlova a mnohem dále. My vystupujeme obvykle s dvěma základními myšlenkami. Ty pak ovlivní naše rozhodnutí před turistickým rozcestníkem na okraji obce Mříč.

Minule jsme se po zelené značce vydali doprava na kopec Kluk. Je čas na změnu, proto jsme odbočili vlevo. Nemusíte se bát, cílová stanice bude pro oba výlety stejná i s kulinářským benefitem. To ale jako obvykle předbíhám. Já už jsem prostě takový.

Foto: Martin Klapetek

Kaple u cesty mezi Holubovem a Mříčí.

První krátký úsek je nutné jít po krajnici, což není ideální. Odměnou je moc pěkná výklenková kaple stojící hned u silnice. Za chvíli se odbočuje doleva okolo ustájených zvířat k lesu. Říká vám něco projekt Stezka Středozemím? Pro mě to byla úplná novinka. Až zpětně jsem zjistil, že právě na tomto bodě jsme se jí dotkli. Někdy je prostě to lokální propojené s regionálním, a nakonec možná ještě dál.

My jsme ale s odstupem obešli Borský rybník a vpluli do lesa. Když je houbová sezóna, začínáme s pečlivým hledáním už tady. Postupně jsme si vytýčili dvě základní trasy, po kterých zvolna procházíme. Mezi našimi oblíbenými místy se přesouváme po zpevněných cestách. Občas nás minou cyklisté a my zase potkáme jiné houbaře. Ti se někdy diví, proč nejdeme celou dobu po okraji porostu. Každý prostě máme svoji oblíbenou taktiku.

Foto: Martin Klapetek

Hráz Borského rybníka. Dnes skoro bez cyklistů.

Na Borech zahneme doleva a cestička nás přivede zpět až k Borskému rybníku. Díky spoustě vodního ptactva je tu pořád živo. Když je vlídné počasí, obvykle se tu podaří pěkné fotografie okolí vodní plochy. Podle mého názoru je to ideální místo na krátkou zastávku a pohled zpět. Člověk přece nemusí pořád jen spěchat kupředu.

Dál už je to všechno o vás, o lese a cestách, které ho nepravidelně rozdělují. Doporučuji si stáhnout turistickou verzi Mapy.cz. Najdete tam nejen trasu vlaku, cyklostezku a zelenou značku kolem Němé strouhy dolů k rozcestníku U Cáby. Hlavně jsou tam naznačeny cestičky, po kterých se můžete v klidu procházet a obdivovat krásu přírody. Po chvíli narazíte na pár chat okolo rybníčku, jinak je to všechno o stromech a keřích.

Foto: Martin Klapetek

Chaty okolo rybníčku se připravují na novou sezónu.

Všeho ale s mírou. Pokud jste přijeli po železnici jako my, je dobré mít na paměti jízdní řád. Druhá možnost je zaparkovat auto u vlakové zastávky Vrábče a udělat si okruh po lese. Budete alespoň na chvíli pány svého času. Odměnou vám bude nakonec výborné jídlo v místní hospodě. Když je příjemné teplo, venku na kryté terase chutná dvakrát.

O oblíbené trase kolem Vltavy z Třísova do Boršova zase někdy jindy. Tak ať se vám u nás líbí. Která místa v jižních Čechách máte rádi? Děkuji za tipy v komentářích. Rád je využiji při svých toulkách krajem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz