Článek
Dráhové automodelářství? Určitě už jste si tuhle skvělou zábavu někdy vyzkoušeli. Možná už jako kluci, když jste proháněli po stavebnicových drahách poněkud neforemně vyhlížející autíčka s motorky Igla.
Takzvané SRC (slot race car) modely jsou ale i dokonalými technickými výtvory, jezdí se s nimi po speciálně postavených (většinou osmiproudých) drahách a nadšenci s nimi bojují nejenom na republikových mistrovstvích, ale i na mistrovstvích světa.
Dráhové automodelářství je uznávanou sportovní disciplínou na nejvyšší úrovni a i například i v České republice má více než šedesátiletou tradici.
Stručná historie SRC modelů
První autodráhu a modely dodala na trh jako hračku už v roce 1912 (1909?) americká firma Lionel. Byla to jen jednoduchá kruhová dráha se dvěma autíčky:
Experimentující výrobci zkoušeli SRC modely v průběhu dalších let pohánět nejenom elektromotory, ale kuriózně i gumovými svazky nebo dokonce raketovými motory. Elektromotory se ale nakonec ukázaly pro dráhové automodelářství jako nejvýhodnější.
Evropa objevila dráhové automodelářství v padesátých a šedesátých letech 20. století. Profesionální autodráhy a kluby vznikaly jako houby po dešti především v Anglii, Francii…
Začátky SRC automodelářství u nás
V České republice byli průkopníky nového sportu automodeláři v Nové Pace, kde byl v roce 1958 založen prví SRC klub pod hlavičkou Svazu pro spolupráci s armádou (Svazarmu).
První pravidla pro československé SRC automodeláře spatřila světlo světa v roce 1963.
Výroba každé nové autodráhy byla velmi náročná. Vše se dělalo na koleně a svépomocí.
V šedesátých letech vyrostly nové autodráhy v Praze, Litvínově, Rumburku, Havířově, Vimperku…
První celostátní závody se v Československu konaly 12. listopadu 1965 v Nové Pace. Přijeli na ně i závodníci z dalekých slovenských Košic (celkem soutěžilo přibližně sto automodelářů).
Kuriozita: závodilo se tehdy nejenom se SRC modely na klasické autodráze, ale i s modely ovládanými bowdenem na zvláštní dráze vytyčené na zemi, na parketách.
Líhněmi pro stovky mladých nadšenců byly v té době v mnohých městech Domy pionýrů a mládeže, s populárními kroužky automodelářů.
Zlatou érou dráhového automodelářství v Československu byla sedmdesátá léta 20. století: každoročně se konaly mistrovské závody v jednotlivých okresech, krajích, ze kterých postupovali závodníci na mistrovství ČR i celostátní mistrovství ČSSR a to žáků, juniorů i seniorů. Závodilo se například v kategoriích A1/24 (formule), BŽV, (speciální kategorie pro žáky s papírovými karosériemi), BŽV…
V osmdesátých a devadesátých letech 20. století se českoslovenští automodeláři začali poprvé účastnit i mistrovství světa (úspěšný byl například Jiří Míček ze Zlína)…
Od devadesátých let 20. století zažívají SRC modely poněkud ústup ze slávy. Důvodem byl například zánik Svazarmu a rušení Domů pionýrů a mládeže (s širokou členskou základnou), ale především masový růst zájmu o tzv. RC (rádiem řízené) modely…
Další zajímavosti o dráhovém automodelářství
Modely nebyly vždy jen automobily. Někteří výrobci komerčních stavebnic dodávali na trh i pojízdné sajdkáry, motokáry, sněžné skůtry a dokonce i koně s vozíky! (samozřejmě vždy s kartáčky na sběr elektrického proudu, obvykle čtyřmi koly a elektromotorkem skrytým uvnitř).
Aby modely na dráze dobře seděly, mazali jim automodelářikola různými vodičkami a lepkavými směsmi. V šedesátých a sedmdesátých letech 20. století byl mimořádně populární tekutý revmazin (který se jinak používá na masírování svalů a kloubů). Okolí autodrah tak nejenom při závodech vždy krásně vonělo :o) Později začali automodeláři na zadní kola nanášet tzv. medy. Těmi se nakonec potírala i kompletně celá dráha.
Jednotlivé dráhy jsou označené barvami (a modely mají na sobě přilepené barevné pásky, aby nasazovači věděli, kam je, při vypadnutí, umístit). Platí zde stejné pravidlo, jako v atletice: nejvýhodnější jsou prostřední dráhy, které nemají tak ostré zatáčky. Závodníci se na drahách střídají.
Rychlost SRC modelu se reguluje ovladačem. První ovladače byly palcové (na snímku dole ho používá například závodník vlevo), nyní ovládají automodeláři rychlost ukazováčkem – je citlivější (na snímku ho používá například závodník uprostřed).
Kuriozita: Američané v šedesátých letech experimentovali i s ovládáním dráhových modelů volantem.
Pravda zvítězí!
Zajímavá historka se váže k prvnímu výjezdu vimperských automodelářů na okresní závody ve Volarech. Tehdy, v sedmdesátých letech 20. století, v době reálného socialismu, je v cílovém městě, u vlakového nádraží, vítal obří nápis PRAVDA ZVÍTĚZÍ! A nadějný vimperský automodelář Pavel Pravda tehdy ve Volarech skutečně slavně zvítězil :o)
Na začátku osmdesátých let (v době takzvané „éry křídel“ ve formuli 1) začali také automodeláři uplatňovat mnohé poznatky z aerodynamiky. SRC modely získaly efektní aerodynamické prvky, začaly připomínat lopaty na sníh a vzduch je při rychlé jízdě doslova přisával k dráze. Aerodynamické finesy využívají konstruktéři SRC aut dodnes.
Díky aerodynamickým karosériím, speciálním podvozkům a revolučním motorům, začaly SRC modely od devadesátých letech 20. století jezdit tak rychle, že už je nyní automodeláři mohou sledovat jen díky periférnímu vidění. Modely už jezdí více než stokilometrovou rychlostí a například typizovanou osmiproudou autodráhu BlueKing, která je dlouhá 47,5 metru a má šest zatáček, dokáží projet V ČASE POD DVĚ SEKUNDY! (aktuální světový rekord je 1.408 setin vteřiny na jedno kolo).
Mistrovství Evropy SRC modelů v Helsinkách: finálová jízda začíná od času 0.55. Držte si klobouky! :o)
Kuriozity
Zvláštní disciplínou jsou rychlostní závody SRC draxterů. Diváci si je ale moc neužijí. Stačí říct tak akorát „Uaaaau!“, když už je po všem :o)
Sportu zdar! Příjemné závodění na autodráze přeje Martin Lavay
.
Přečtete si také další články autora:
Všechny články autora si můžete přečíst zde