Hlavní obsah
Názory a úvahy

Chudoba? A kde? Pohled za fasádu našich předsudků

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Adobe Stock (licence zakoupena)

Setkávám se s tím každý den, kdy vynášíme rychlé soudy nad osudy lidí, jakmile se jejich chování, byť jen lehce, neztotožňuje s naším vlastním standardem.

Článek

Na prahu nového dne, kdy město ještě spí a první paprsky slunce si začínají hledat cestu skrze panelové domy, vyrážím na pravidelnou procházku se svým psem. S sebou nesu kromě klíčů od bytu i jakousi mou vrozenou zvědavost, co nového mi přinese setkání pro mě s dosud nepoznanými lidmi. Pozorně sleduji, jak se život pomalu dostává do svého každodenního tempa, a moje myšlenky se ubírají ke článku, který jsem četl během včerejší ranní kávy. Jak vlastně pohlížíme na chudobu a blahobyt.

Každé ráno chodím do malého obchůdku, který je otevřen již od brzkých ranních hodin a kde se setkávají všichni milovníci dobré kávy a lahodné snídaně. Vzhledem k tomu, že obchůdek je umístěn v blízkosti vlakového nádraží a zdravotního střediska, setkáte se zde se širokým spektrem společnosti. Od uspěchaných manažerů po ty, kteří si přišli jen pro ranní kávu, která třeba odstartuje další den plný nečinnosti. A právě zde, mezi regály plných všelijakých lahůdek a kávou, která vás svou vůni láká ze vzdálenosti několika bloků, pozoruji život tak, jaký je ve své plné kráse.

Nevím proč, ale baví mě sledovat, jak se lidé vypořádávají se svou vlastní realitou, která nemusí být vždy růžová. A několikrát jsem se přesvědčil, že není dobré dávat na první dojem, a hlavně nesoudit lidi podle toho, zda naplňují beze zbytku náš vzorec „normálního“ chování. Někteří z nich třeba jen vzdorují krátké nepřízni osudu, a i přesto se snaží udržet si zdání normálního života, ačkoliv každodenní návštěva obchodu pro ně může znamenat hluboký zásah do rozpočtu.

Mohl bych se uchýlit k myšlence, že když vidím do obchodu vejít někoho, o kom vím, že do práce nechodí, proč si kávu a snídani raději neudělá doma. Nevyšlo by to snad levněji? A kde je pak ta chudoba?

To je právě ta ironie celé situace. Že ti, kdo vynáší podobné rychlé soudy, často nevidí celý příběh, který za tím může skrývat. Co když si nemá jen doma s kým tu ranní kávu vypít a popovídat si? Není právě třeba tohle důvod, že zajdeme do oblíbené hospůdky nebo obchodu, kde si příjemně popovídáme s prodavačkou?

Nedávno jsem při návštěvě tohoto malého obchůdku pozoroval scénu, která se mi skutečně vryla do paměti. Starší paní, jejíž ruce se třásly při každém pokusu otevřít peněženku, si přišla koupit jen to nejnutnější – chleba a mléko. Ani nevím proč, ale zeptal jsem se, zda bych ji nemohl koupit něco navíc. Příliš pozdě jsem si totiž uvědomil, že v této situaci by se mohla cítit třeba i trapně nebo nekomfortně.

Zcela logicky jsem čekal odmítnutí, ale ona elegantní starší dáma mi zcela beze slov odpověděla jedním svým pohledem. Její oči, které byly plné příběhů a životních zkušeností, se na chvíli setkaly s mými. V tom pohledu bylo tolik nevysloveného, a přesto jsem z něho cítil hlubokou vděčnost i za to málo, co si mohla dovolit. Bez jediného slova jsem pochopil, že je šťastná i za to málo a hovořil o tom i její úsměv, který jsem opětoval.

Chudobu jako takovou nemůžeme vnímat podle svého úsudku. Ten totiž bývá mnohdy dost zkreslený. Nezapomínejme však, že je to realita, která se dotýká životů skutečných lidí, kteří se snaží zvládnout své každodenní výzvy s důstojností.

Je snadné soudit z bezpečné vzdálenosti nebo z pohodlí našich domovů. Je však mnohem těžší pochopit situaci těch, kteří se potýkají s finančními obtížemi. Možná bychom se místo posměchu a vynášení rychlých soudů měli naučit zachovat si určitou míru respektu jeden k druhému. Protože ve skutečnosti nikdy nevíme, kdy se můžeme ocitnout v podobné životní situaci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz