Hlavní obsah
Názory a úvahy

Čtenáři rozhodli: Raději slušnou politiku pětikoalice než „lidský“ přístup hnutí ANO

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Veronika Rose - Úřad vlády ČR

Kdo četl můj poslední článek, ví, že jsem do něj začlenil anketu s dotazem na voličské preference. Jak v ní nakonec čtenáři hlasovali? K mému překvapení si pětikoalice nevede až tak špatně.

Článek

Volební průzkumy se objevují s pravidelností hodinového stroje. Nejčastěji se v médiích setkáváme s průzkumy společnosti Median. V posledním zveřejněném průzkumu se ukázalo, že pokud by se volby konaly nyní, vyhrálo by hnutí ANO s 31 % hlasů. A upřímně, ani mě to moc nepřekvapilo.

V dnešním článku se nechci pouštět do podrobné analýzy důvodů tohoto stavu. To nechme na sociology a politology. Jsem jen běžný občan, který sleduje politické dění a sem tam k němu přidá svůj názor nebo postřeh.

Moje pozornost se soustředí na anketu, kterou jsem umístil do tohoto článku:

Přemýšlel jsem, zda ji zařadit, protože jsem se nemohl ubránit pocitu, že anketa pouze potvrdí současné společenské nálady a zopakuje výsledky průzkumu společnosti Median. Jenže se tak nestalo.

K mému velkému překvapení by lidé nejvíce volili aktuální vládní kabinet pod vedením Petra Fialy. Samozřejmě lze polemizovat o vypovídající hodnotě takového průzkumu veřejného mínění. Osobně si však myslím, že anketa, v níž každý hlasuje pouze jednou a účastní se téměř 13 tisíc lidí, už něco naznačuje.

Pro srovnání, společnost Median pro svůj únorový volební průzkum využila 1006 respondentů, z nichž téměř třicet procent by k volbám ani nešlo.

Co nám tedy anketa odhaluje? Možná nic, ale možná i to, že lidé chtějí zpět politickou kulturu, za kterou se nemusíme stydět. Proto jsou ochotni dát svůj hlas vládě Petra Fialy, i když to není ideální vláda. Nikdy žádná nebyla. Jednoduše jim je bližší slušnost a směr, který aktuální vládní kabinet nastavil.

Naopak jim vadí agresivní politika hnutí ANO. Obávám se, že ti, kdo je volili dříve, je budou volit i nyní, a tak hnutí ANO jen přebírá malé procento hlasů od podobných, ale méně vlivných stran.

V diskusi jsem se dočetl, že anketa je „cinknutá“ a že jsem si ji jako autor přizpůsobil podle svých preferencí. Nad tímto tvrzením jsem se jen pousmál. Taková kritika přicházela výhradně z tábora příznivců hnutí ANO, u nichž jsem si zvykl, že jakmile se objeví něco, co se i jen trochu liší od jejich přesvědčení, hned za tím vidí spiknutí.

Anketa

Koho budete volit při příštích parlamentních volbách? Tradiční strany nebo budete hledat alternativu?
Budu volit aktuální vládu pětikoalice
44,6 %
Budu volit hnutí ANO
41,5 %
Budu volit SPD
4,4 %
Raději jinou alternativu než zmíněné politické uskupení
5,8 %
K volbám nepůjdu
3,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 15387 čtenářů.

Avšak jako autor anketu nijak ovlivnit nemohu, ani před jejím zveřejněním, a už vůbec ne během hlasování. Stejně tak není možné hlasovat vícekrát, což jsem si ověřil i na vlastní kůži. I můj hlas byl přijat jen jednou.

Ať už se s podobnými anketami setkáme v jiném článku nebo přemýšlíme nad nejnovějším volebním průzkumem, nezapomínejme, že rozhodující bude až hlasování u volebních uren. A já už teď mám pocit, že příští parlamentní volby budou skutečně napínavé až do posledního hlasu.

Pomocné zdroje:

Webové stránky společnosti Median

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz