Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Ani elektřina, ani vodík. Číňané chtějí rozbít bank se čpavkovými motory

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: www.mitsubishi-motors.com/en/newsreleas

Jedním z produktů čínské automobilky GAC je model Airtrek

Ambiciózní čínský výrobce vozů Guangzhou Automobile Group přichází s motorem na čpavek. Jako každá revoluce se i tato potýká s porodními bolestmi. Snad najde širší uplatnění v osobní dopravě.

Článek

Zatímco svět dává sbohem spalovacím motorům a přechází na elektromobily s bateriemi nebo na vozidla s vodíkovými palivovými články, tak čínská státní společnost Guangzhou Automobile Group (GAC) to zkouší jinak. Během své nedávné každoroční technologické přehlídky předvedl tento čínský partner japonské Toyoty motor poháněný čpavkem. Není sice vůbec prvním, kdo toto toxické hnojivo používá tímto způsobem, ale chce být prvním, kdo ho přenese mimo odvětví lodní a nákladní dopravy.

Zdá se, že v tomto ohledu se společnosti GAC daří - vyrobila motor, který má dostatečně vysoký tlak ve válcích na to, aby část přebytečného dusíku nepředstavoval problém. Podle vyjádření zástupců společnosti GAC produkuje motor o objemu 2,0 litru výkon přibližně 161 koní a ve srovnání s konvenčními palivy snižuje emise uhlíku o 90 procent. Znamená to, že se v blízké budoucnosti dočkáme více vozidel poháněných čpavkem? Pravděpodobně ne, problémů je víc než jen ten, že z něj uniká dusík jako vedlejší produkt.

Toxický spasitel

Využití čpavku jako zdroje paliva brání dvě hlavní překážky. Za prvé je to jed a rozpouštědlo alkalických kovů, v plynné či kapalné formě může zabíjet lidi a zvířata. Jeví se tedy vhodnější coby alternativa nafty v dopravním průmyslu, protože tam již zvládají distribuci a přepravu takových látek. Používá se také v raketových motorech, což je další odvětví, které je zvyklé pracovat s toxickými látkami jako palivy (např. hydrazin a UDMH, známém též jako tzv. „ďáblův jed“). Významným příkladem použití čpavku jako raketového paliva byl letoun X-15, s nímž William Knight dosáhl rychlosti 4520 km/h (Mach 6,7). Ačkoli lze amoniak spojovat s jeho příbuzným s vysokým obsahem dusíku, dusičnanem amonným, ve skutečnosti je poměrně obtížné použít amoniak jako palivo v motoru. Kapalná forma čpavku hoří pomalu, má asi třetinovou energetickou hustotu oproti naftě, díky této vlastnosti pomalého hoření má oktanové číslo 120. Naproti tomu benzín se spaluje v rozmezí oktanových čísel 87 až 92.

Náročný na manipulaci a dusík

Takto použitý čpavek lze považovat za téměř bezemisní, žádné emise CO2, uhlovodíky ani saze. Ale v motoru bez vysokého kompresního poměru nebo přeplňování uvolňuje do atmosféry velké množství dusíku, ten se přemění na amoniak a ozon, což může vést ke vzniku kyselých dešťů. Pochybnosti jsou tedy na místě: podle Colina McKerrachera z tiskové agentury Bloomberg, je „čpavek je pekelně náročný na manipulaci a nedokážu si představit, že by se v osobních automobilech ujal“. Vzhledem k problémům s jeho toxicitou prostě neexistuje infrastruktura, která by takové vozy v dohledné době zásobovala. I když to má vodík ve srovnání se sítí nabíjecích stanic pro elektromobily těžší, bylo by prý potenciálně mnohem lepší z čpavku vyrábět vodík, než ho používat jako palivo do vozidel s klasickým spalováním.

Holdingová struktura automobilky GAC zahrnuje několik joint ventures s japonskými automobilkami Toyota, Honda, Mitsubishi a další lokální značky. Byla založena v roce 1997 a loni vyrobila téměř 2,5 milionů vozů.

Seznam zdrojů:

https://www.motortrend.com/

https://www.gac-motor.com/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz