Hlavní obsah
Rodina a děti

„Vy mu nekoupíte to lízátko? Tak ho koupím já. Uklidněte si to dítě, prosím“

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Martina jarolimkova

No, mám pocit, že dítě se musí vychovávat podle lidí a ne podle mě, jak chci. Jsem stále názoru, že dítě do tří let nepatří do společnosti.

Článek

Co člověk, to názor.

Co člověk, to situace.

Co člověk, to odpověď.

Každopádně stále souhlasím a dnes se mi to i potvrdilo, že dítě do tří let nepatří do společnosti.

Dnes byl hezký den, udělám dětem radost a zajdeme si do nedaleké restaurace na odpolední kávu a zmrzlinový pohár. Hospůdka je to pěkná, venku mají sezení pod velkými deštníky a mají tam i venkovní dětské hřiště. Rozhodně tam nejsme poprvé. A vždy jsme byli velmi spokojeni.

Přijdeme tam v odpoledních hodinách a děti vypustím do víru hřiště. Objednáme jídlo a nápoje. Povídáme si u stolu, děti si hrají. Idylické odpoledne, které se skoro vydařilo. Jak říkám – skoro.

Chlapeček od vedlejšího stolu chodil a každé dítě plácal, když okolo něj prošel. Našemu synovi se to však nelíbilo a plácnul ho zpátky. Chlapeček začal brečet a běžel k mamince. Maminka měla tendenci to řešit, jenže když přišla blíž zjistila, že jsem si to natočila a tak se otočila a šla si zpět sednout na své místo. Něco tak šeptala svému muži a pak se napila pivka.

Už se blížila pátá hodina a tak „pobalím děti a odcházím“. Řekla jsem si pro sebe.

V tom proběhl syn a zastavil se u vedlejšího stolu, kde seděl chlapeček s lízátkem. Syn se otočil směrem ke mě a povídá: „Mami můžu taky lízátko? Já bych ho moc chtěl.“

„Dobře“ odpověděla jsem, „ale koupíme všem, ať není hádka. Běž paní servírce říct, ať ti dá čtyři lízátka.“ Za chvilku přiběhl a nesl čtyři lízátka, rozdal je sourozencům a byl chvilku klid. „Až to dolížete, tak půjdeme domů.“

Lízátko se za chvilku objevilo na našem stole, pak druhé a třetí. Jen ten nejmladší ho snědl celé. Začala jsem balit věci a v tom slyším hádku dvou dětí. „Ne, to je moje lízátko, ty už jsi své měl. Dej mi ho.“ Šla jsem tam, protože to byl řev, že se lidé otáčeli. A oni to byli naše děti. Ten čtyřletý s tím dvouletým. Musím se do toho vložit.

Já:

„Miláčku, nech to být, ty jsis svoje snědl a toto necháš bráškovi.“

Mladší syn:

„Ne, to je moje lízátko.“

Starší syn: „Ne, není a přestaň.“

Mladší syn: „Je moje a dej mi ho, já ho chci.“

Já: „Kluci nehádejte se. Toto lízátko je brášky a ty sis ho snědl, nedá se nic dělat. Nové ti kupovat nebudu a dostaneš ho zase jindy, až si ho zasloužíš.“

Normálně se prostě toto nestává, většinou se dohodnou a nebo se to prostě vysvětlí. Jenže jsme v restauraci a ještě k tomu tu je hodně lidí, tak proč nezahrát divadlo.

Ukážu, co ve svých 2,5 letech dokážu.“

Jindy vcelku rozumný a spolupracující kluk se teď stane rozmazleným frackem. Tak si myslím, že ho zrovna ty lidi tak vnímali.

Takže, když se mu to lízátko nedalo, začal brečet a brečel tak intenzivně (zkoušela jsem ho zklidnit), že mi paní od stolu přišla vynadat.

Řekla mi: „Co jste to za matku, že mu nekoupíte lízátko?“

Já: „On své lízátko už dostal. Tak přece nebude mít další?“

Ona: „Když mu ho nekoupíte vy, koupím mu ho já, ať je konečně zticha.“

Já: „Cože?“

Ona: „Pojď, já ti ho koupím, když tvoje matka ti ho nekoupí. Neumíte si uklidnit dítě? Co jste to za matku?“

Já: „No, počkejte, to je moje dítě a vy mi nemůžete jen tak odvést dítě pryč a kupovat mu lízátko. Já se snažím ho uklidnit.“

Ona: „Já tu chci mít klid.“

Tak mávla rukou a odešla s mým synem pro lízátko.

A co já? Pohledy ostatních lidí mě vážně dostali do situace, kdy jsem rezignovala. Odcházela jsem domů s ostudou, ale s dítětem spokojeným, že dostal lízátko a vlastně vyhrál. A tady je ten moment, kdy výrok: „dítě do tří let nepatří do společnosti“ je naprosto pravdivý.

Člověk se v tu chvíli nejen stydí za své dítě, ale hlavně za sebe. Vychováváme do společnosti nového člověka, který umí být hodný, poslušný a rozhodně nedělá žádné scény. Jenže i tento človíček má občas svůj den. Okolí to však nevnímá jako normální věc. Vnímá to jako nevychovanost, je to spratek, benevolentní výchova apod.

V dřívějších dobách by se toto nedělo. A proč, protože nikdo neměl telefon, x-box, tablet, počítač a mnoho jiných vymožeností. Muži byli tvrdí a měli úctu. Ženy byly pracovité a měly taky úctu. Děti neměli nic jiného, než svoji rodinu a vážili si jí. Ta doba je pryč, a na jednu stránku se k této době někdo vrací, ale ve společnosti jsou bráni jako „ti jiní“. I já se snažím se o ně starat a vychovat je, jak nejlépe umím. A pak mě mojí výchovu bohužel podrazí cizí žena a úplně mě nerespektuje jako matku mého dítěte, ale jako vetřelce v restauraci, co někoho ruší.

Ano, vracet se k přírodě a žít život bez elektroniky je dnes pomálu. Teď se setkáváme spíše s elektronikou ve všech směrech a ač se zdá, že to matkám, otcům, dětem má ušetřit čas, tak to není pravda. Nakonec když je více času, tak konečně bude čas na rodinu. Jenže to tak většinou není a lidé si hledají další a další aktivity a rodina uvadá a pak se patrně špatně lepí zpět.

Každopádně dítě je bytost a i projevy této bytosti jsou občas rozporuplné s tím, jak se má opravdu slušně chovat. Avšak vydržím to, věřím, že se vše zvládne a pak z něj bude ten občan co je vychovaný, slušný, pracovitý a nápomocný druhým.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz