Článek
Každý to známe. Blíží se svátky a pro některé je to příjemná zpráva, protože mohou mít prodloužený víkend. Dostanou v práci volno, které mohou různě využít. Někteří lidé vyrazí ven do přírody, někteří zajdou na návštěvu k příbuzným a někteří jedou nakoupit zásoby jídla, protože mají pravděpodobně strach z toho, že obchody zavřou své brány.
Vždy, když se blíží významný svátek, nikdo neví zda bude otevřeno, nebo zavřeno. Děje se to tak každý rok. Zákon o prodejní době v maloobchodě vznikl už v roce 2016 a od té doby si to stále nikdo nedokázal zapamatovat. Média vždy předem upozorňují na blížící se svátky a o tom zda bude otevřeno a zavřeno. Obchody na sociálních sítích také informují své zákazníky o prodejní době a pokaždé jsou lidé rozděleni na dvě skupiny, které se navzájem hádají o tom, že by měly být všechny svátky zavřené nebo jestli by mělo být otevřeno celoročně.
Přitom se stačí podívat na zákon z roku 2016, kde jsou uvedeny svátky, ve kterých je zákaz prodeje. Pak by nemusel být takový humbuk okolo prodejní doby obchodů. Lidé by nebyly ve stresu a nemuseli by se zbytečně hádat.
Jenže vše je jinak a rozmáhá se nám tady nákupní horečka. I přesto, že jsou 5. a 6. července svátky a obchody jsou otevřené, tak lidi vyráží nakupovat hromady jídla a dalších věcí, které vůbec nepotřebují. Ještě horší to bývá, když má být na jeden den zavřeno. To už lidé stojí několik minut před otevřením u vchodových dveří a netrpělivě čekají až se otevře.
Tito lidé pravděpodobně trpí shopaholismem.
Chorobná touha po nakupování je medicínsko-psychologicky označována jako oniománie, v masových médiích se setkáváme spíše s relevantním pojmem shopaholismus.
Shopaholismus se projevuje tím, že lidé nakupují hlavně věci ve slevách. Nakupují větší množství, které nedokážou spotřebovat a pak jej vyhazují. Nakupují také zboží, které moc nepotřebují, ale protože je určité zboží ve slevě, tak ho vezmou. Vezmou ho i v takovém případě, že mají danou věc už doma. Pak se stává, že při placení zjistí, že nemá dostatek peněz a musí zboží vrátit. Nejčastěji vrací takové zboží, které už vlastně doma má. Potvrzuje to i svým komentářem, že to nepotřebuje a koupí si to jindy.
Období svátků je pro zaměstnance nejnáročnější. Musí vybalit a doplnit zboží, které jim zákazníci berou rovnou z palet a mezitím musí péct pečivo, které jim mizí před očima.