Cesta do Asie, 20 let poté – 19. 7. 2004, TASHKURGAN, Čína

Foto: matěj holub

Karakoram Highway, průsmyk Chundžeráb (4,693 m n. m.) na hranicích Pákistánu s Čínou

Deníkové zápisky z téměř roční sólo cesty do Asie, den po dni, dvacet let poté.

Ráno vajíčka za 20 rupií i s čajem a ihned nástup k celnímu odbavení, kde již čeká jeden Japonec. Po chvíli přichází sympatický Angličan Simon a po další chvíli nás zve můj včerejší dobrodiník Šáhíd k sobě do kanceláře na čaj. Po chvíli se přemisťujeme zpět do prostoru celnice, kde již jsou financové, kteří nám důkladně prohlížejí batohy. Doposud věc nevídaná. U mé prohlídky ale dočista zapomínají na celou spodní komoru batohu a tak nemusím vybalovat stan ani spacák.

Nasedáme do nezvykle prostorného a nepřeplněného mikrobusu (také stál 1200!) a jedeme o dům dál přes silnici k pasovému odbavení. To probíhá hladce a úředník mě ujišťuje, že se na re-entry visa mohu do Pakoše vrátit.

Foto: matěj holub

Truck stop v Sostu. Ví majitel prvního vozu, že bude vozit jen měkoučký náklad, nebo je optimistou a věří, že si zevnitř malované sajtny neodře?

Cestu krásným kaňonem do průsmyku Khunjerab kazí jen výběrčí vstupného do národního parku Khunjerab ve výši 4 USD (235,- Rs), o kterém jsem si myslel, že by mohlo být zahrnuto v ceně již tak drahého jízdného. Simon se při placení krásně rozčiluje, ale je mu to prd platné, i když má pravdu v tom, že je to nefér, chtít po nás vstup, když pouze projíždíme.

Khunjerab je pěkný, trochu sněží, trochu svítí slunce, takže okolní vršky jsou dramaticky nasvícené i zahalené v mracích. Po čínském celním odbavení kousek za vlastním průsmykem sjíždíme dolů do planin lemovaných horami až do Tashkurganu, prvního většího sídla v této zadeli světa, dost moderního ve srovnání s Pákistánem.

Průsmyk Chundžeráb (Khunjerab) na hranici Pákistánu a Číny

Všichni tři (já, Japonec a Simon) se ubytováváme ve společné noclehárně za 10,- Juanů v hotelu New Traffica.1 Po čaji z horké vody, která je v této části Číny, tedy Sinťjangu (Xinjiang), standardně dodávána na pokoj v termoskách, jdeme se Simonem do hotelové hospody na jídlo a pivko!

Cestou do Taškurganu, Sinťjang, západní Čína

Dávám si polévku a rýži a místní sinťjangské pivo za 5,- Juanů 630ml láhev, zatímco Simon zkouší Tsingtao za stejnou cenu. Tsingtao souboj jednoznačně vyhrává a tak další 2 lahve jsou jasné a k jejich konzumaci se k nám přidává německý důchodce, který prodal instalatérskou firmu, prachy zainvestoval a z renty cestuje po celém světě.

Foto: matěj holub

Tsingtao (vlevo) souboj o lepší pivo s místním Sinjang jednozačně vyhrává.

Ještě si s rakouskou expedicí zkouším domluvit odvoz do Subashi, ale záležitosti se hned chápe jejich místní průvodce s tím, že peníze budeme řešit druhý den ráno. Zmetek. No, uvidíme.

1 Hotely v této části Sinťjangu se vyznačují tím, že v jediné budově či komplexu budov najde zájemce o ubytování drahé luxusní pokoje i postel ve sdíleném pokoji společné noclehárny.