Hlavní obsah
Cestování

Cesta do Asie, 20 let poté – 25. 7. 2004, KAŠGAR, Sinťjang, Čína

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: matěj holub

Mešita Id Kah, Kašgar, Čína

Deníkové zápisky z téměř roční sólo cesty do Asie, den po dni, dvacet let poté.

Článek

Tak jsem se při večerním kontaktu s domovem a nočním meditování u pivka rozhodl, že ještě den zůstanu, dám relaci a prohlédnu si Sunday Market neboli nedělní trhy. Schválně jsem si nesundal hodinky, a tak jsem zaspal i check-out (když si je nesundám, mám většinou ruku pod polštářem, případně něčím jiným, co mám pod hlavou, a budík proto neslyším). Zase jsem ta pivka cítil, ale včera při jejich konzumaci jsem měl krásnou melancholicko-veselou náladu. Dokonce jsem se i několikrát zasmál. Musel jsem vypadat jako totální vožralej magor.

Pravidelnými nedělními trhy je Kašgar proslulý, ale rozhodně nezaslouží tolik humbuku, který s ním místní, a hlavně knižní průvodce nadělají. Je to prostě hromada lidí, haraburdí, ovoce a zeleniny. Jedinou věcí, která stála za pozornost, bylo „parkoviště“ snad stovek oslích spřežení, čekajících na odvoz neprodaného zboží z trhu.

Foto: matěj holub

Oslí spřežení čekají, až skončí nedělní trhy a povezou neprodané i nově nabyté zboží pryč. Kašgar, Sinťjang, Čína

Cestou jsem to vzal přes chudé, špinavé a z hlíny postavené staré město, které ostře kontrastuje s okolním moderním betonem a širokými bulváry. Kašgar je bývalá důležitá křižovatka na Hedvábné stezce a dnes je to totální mix starého a nového, Ujgurské, Tádžické a Čínské kultury a etnik, komunismu s kapitalismem. Číňanům se úspěšně podařilo staré, hliněné, chudé a špinavé „Staré město“ téměř zlikvidovat, ale i tak to, co zbylo, ostře kontrastuje se vším tím „betonem“ okolo a širokými bulváry, kterými je doslova obklíčeno.

Foto: matěj holub

Starý Kašgar, Sinťjang, Čína

Po chvíli strávené v této směsici si člověk uvědomí, že kromě sochy Maa a rudých vlajek tu není vůbec nic, co by připomínalo komunismus. Lidé se smějí, bohatství se mísí s chudobou, moderní svět se starým, business kvete, na jednom rohu prodávají plazmové televizory, na druhem řezníci půlky beranů, jen tak na ulici. Audiny a landcruisery se vyhýbají vozíkům taženým osly, žebrákům a mrzákům, na stavbách se maká dokonce i v noci, prostě jako kdekoliv jinde (poznámka o noční práci na stavbě neplatí pro rekonstrukce dálniční sítě v ČR).

Foto: matěj holub

Starý Kašgar. Snaha znepříjemnit Ujgurům život je patrná.

Další významnou a zcela jistě i zaznamenáníhodnou věcí je to, že dnes mi došla role toaletního papíru z Turecka. Dlužno říci, že se jednalo o papír jednovrstvý!

Vyrazil jsem tedy na jídlo a koupit nový, který jsem sehnal v moderním obchodním domě jako někde v Americe. Koupil jsem si ještě salámek a nějaké jiné pivo, tak jsem na něj zvědav. Snad bude lepší než to značky „NEW“ ze sněhu.

I v Kašgaru již „přestali dobře hrát“, a tak nastal čas opustit výdobytky „čínské lidové civilizace“, ukončit krmení holuba a vrátit se do zabordeleného, špinavého a chaotického (oproti Číně určitě), ale o to příjemnějšího Pákistánu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz