Hlavní obsah
Cestování

Cesta do Asie, 20 let poté – 28. 7. 2004, Gilgit, Pákistán

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: matěj holub

Špižůr Bublimatingu vysoko nad Karimábádem v údolí Hunzy musí zaujmout oko každého horolezce

Deníkové zápisky z téměř roční sólo cesty do Asie, den po dni, dvacet let poté.

Článek

Dnešek tak krásně začal a v půlce se zkazil Jobovou zvěstí o tom, že indická ambasáda v Islámábádu nedává Čechům víza.

Vstal jsem celkem brzy, dal si sprchu, vajíčka k snídani, vybalil jídlo a provedl jeho inventuru, sepsal si seznam na nákup zásob na Batura Trek a vyrazil na nákup. Ještě před tím jsem však provedl jednu zásadní věc, a sice napsal si kalendář a udělal celkem přesný fahrplán treků a cestování tak, abych 18. 8. ráno stál v Islámábádu před indickou ambasádou ve frontě na vízum. Mou spokojenost z dobře vykonané práce však totálně nabourala Klára s Jirkou z Čech, kteří mi sdělili onu Jobovku ohledně indických víz. Zažádali, ambasáda poslala za 500 Rs fax na pražskou ambasádu, která žádost nepotvrdila, resp. zamítla. Zkusili to i přes našeho velvyslance, který telefonicky mluvil s indickým, proběhl další fax, opět zamítavá reakce, a tak vízum prostě nedostali. Zvolili tedy cestu do JV Asie přes Čínu.

Foto: matěj holub

Cesta údolím řeky Hunza

Naštěstí tam byla i skupinka Maďarů, kteří ubalili černý afghán, a tak jsem tuto velmi nepříjemnou novinku mohl „vydejchat“ v lehkém rauši. Napadlo mě hned několik řešení: 1) prostě to zkusit, nejlépe přes to, že mám platné vízum, a tudíž žádám jen o jeho prodloužení, 2) pokusit se po mejlu zjistit, jak se situace skutečně má (jedná se prý totiž o odvetné opatření indické strany proti tomu, že Češi přestali vydávat víza Indům na více místech a udělují je pouze v Dillí), což jsem učinil a poslal e-maily na ambasádu v Praze a Islámábádu, 3) zkusit kamaráda s diplomatickými styky, zda by ve věci nemohl něco učinit, 4) nechat si domova udělat indické vízum v Praze do 2. (náhradního) pasu a ten si nechat poslat, 5) jet přes Čínu, což se mi moc nechce a velmi by to zkomplikovalo cestu do Nepálu. V duchu se modlím, že se s tím přeci jen něco stane, protože uplyne více než měsíc, a tak by odvetné opatření mohlo pominout. Každopádně by to však znamenalo prodloužení pákistánského víza, ať již kvůli času na další vyřizování, nebo na cestu do Číny.

Foto: matěj holub

Řeka Hunza

Při psaní jsem poslouchal výklad velmi dobře anglicky mluvícího a civilizovaně vypadajícího Pákistánce, příslušníka klanu na hranicích s Afghánistánem, o zvycích, kodexech chování a principech života těchto kmenů.

  1. Oficiální vláda nemá v těchto oblastech žádný vliv a kontrolu, a pokud chce vlil uplatnit, musí to provést tak, že uplatí vůdce kmene. Navíc tyto kmeny provádějí faktickou ostrahu hranic s Afghánistánem, takže pákistánská vláda je jim jaksi zavázána.
  2. Tyto kmeny žijí podle vlastních etických, morálních a náboženských kodexů, a to především díky své izolovanosti od okolního světa.
  3. Tento člověk tvrdil, že pokud se v těchto „tribal areas“, jak se oblasti obývané daným kmenem v angličtině nazývají, skrývá Usáma, není to zrovna proto, že by k tomu příslušníky kmene přímo nutil, či jim za to platil, ale protože přišel jako host a jejich povinností je podle islámských zvyklostí ho chránit.
  4. Jednotlivé kmeny žijí podle starých (pro nás někdy až barbarských) tradic a velmi striktně je dodržují. Když například člověk sedí se zbraní na klíně, zbraň musí mířit k zemi nebo k nebi tak, aby nemířila na nikoho. Pokud by se tak stalo a dotyčný (ten na koho zbraň mířila) by do 40 dnů zemřel z jakéhokoliv důvodu, kmen zesnulého má právo člověka, který takto (i když třeba nešťastnou náhodou) svou zbraň na zesnulého namířil, zabít či jinak sankcionovat. To samé platí o zabití psa, jako symbolu ochrany a bezpečí. Takové věci jsou prostě vnímány jako zlé úmysly, a když pak dotyčného klepne pepka, zastřelí vás, protože jste si blbě sedli s flintou na klíně. Nemohu si pomoci, ale v hlavě mi víří myšlenky na středověk.

Takže zítra vyrážím na Batura Trek a budu se celou dobu modlit, abych měl ve schránce e-mail, že víza dávají bez problémů a že mám kdykoliv přijít.1

Dalším postřehem, který chci již dlouho zaznamenat, je způsob pití vody v hospodách. Většinou se pije z nerezových kalíšků. Co je však nechutné, kalíšky se nemyjí! Prostě leží celý den na stole a hosté z nich pijí celý den. Někteří si je vyplachují a vždy vodu chrstnou na zem. Z hygienického hlediska hrůza. Naopak při pití z lahví s hrdlem vždy v celé Asii uplatňují hygienický způsob konzumace a to tak, že si vodu do úst „nalévají“ bez kontaktu se rty, zejména tam, kdy je možnost, že z lahve bude píti více lidí.

1 Hahaha, už tam na mě čekají…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz