Hlavní obsah
Názory a úvahy

Zrušte už konečně státní svátky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Ales Tosovsky / Wikimedia Commons / CCo 3.0

Beru ještě Vánoce a Velikonoce, ale ostatní svátky bych bez milosti zrušil. Nevidím v nich žádný smysl, jen z nich plynou zmatky a komplikace.

Článek

Nijak se netajím svým odporem ke státním svátkům, vlastně ani nevím, co mi na nich vadí nejvíc. Nejspíš ta nepravidelnost. V průběhu pracovního týdne najednou z ničeho nic volno a spousta podniků zavřených. O nákup základních potřeb zase tolik nejde, díky naším vietnamským přátelům s prodejní plochou pod 200 m čtverečních není běžný nákup problém, případně mohou v nouzi posloužit čerpací stanice.

Ale specializovanější podniky a instituce zkrátka nefungují. A to mi už nejednou značně zkomplikovalo plány. Kupříkladu když jsem potřeboval přepsat auto a měl jsem na to jen týden, než jsem odjížděl na pracovní cestu. Na úřadě fungovali jen v pondělí a ve středu. V pondělí jsem se zdržel v práci, ve středu byl svátek, takže týden pryč a nevyřídil jsem nic.

Další věcí pak je otázka tzv. principu. Je skutečně nejlepší způsob, jak si připomínat významné události naší historie ten, že nám najednou vypadne práce z rukou? Já si myslím že rozhodně ne, ale nejspíš to tak mnoho lidí vnímá, a každý okamžik kdy nemusí „hákovat“ si cení jako zlata. Skutečně krásný přistup k práci. Hezky toto ilustruje historka, co se mi stala přesně před rokem, když jsem měl jsem rozbité auto.

Den před svátkem na mě čekaly objednané díly na výdejním místě, zatímco jsem jel vlakem z práce. Pak jsem zjistil, že výdejní místo, které se nachází asi 20 m o železniční stanice, zavírá dvě minuty před příjezdem vlaku. Zavolal jsem tam a slušně poprosil, jestli by na mě nemohli těch pár minut počkat. To byl pro paní prodavačku neskutečný problém, bylo mi přímo vynadáno, co si to dovoluju, že je v práci od rána a už taky chce jít domů. Takže díky její neochotě a následnému svátku byla oprava odložena úplně zbytečně o dva dny.

A proto říkám - zrušte státní svátky. Respektive ponechte je, ale nebudou to dny pracovního klidu. Ať si každý připomíná významná výročí po svém - a hlavně po práci. Dejte namísto svátků zaměstnancům více dovolené, ať si každý zorganizuje volno také po svém. Pracovníci, kteří musí pracovat i ve svátky tak nebudou mít co závidět těm, kteří nemusí. A v pravidelném týdenním cyklu nebudou vznikat nepravidelnosti a výchylky. To zní fér, ne?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz