Hlavní obsah
Práce a vzdělání

„Ve škole tě nenaučí platit daně.“

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: PXhere

Ilustrační foto

Možná mi to nebudete věřit, ale mě to teda naučili. A přestože se to může zdát jako velice praktická dovednost, je mi to stejně k ničemu, jako většině ostatních.

Článek

Se začátkem školního roku - jak se dalo očekávat - opět narostla aktivita zarytých odpůrců školního vzdělávání. A pochopitelně opět zaznívá jejich oblíbená mantra, která je nadpisem tohoto článku. Tahle věta patří mezi ty, které mě zaručeně vytočí, a to hned ze dvou důvodů: zaprvé - já osobně jsem se to v časech své školní docházky učil a zadruhé - zdaleka to není tak praktická dovednost, jak bývá pokládáno. Podívejme se na to blíže.

Že by se v rámci vzdělávacího procesu měl klást větší důraz na finanční gramotnost, o tom se také mluví už dlouho. A s ohledem na to, že exekucí stále přibývá, je zde nepochybně pořád prostor pro zlepšení. Když si vzpomenu na svá léta na ZŠ, vybavuji si, že jsme v učebnici občanské výchovy měli kapitolu zamřenou na finance - sestavení rodinného rozpočtu, co znamená RPSN atd. - avšak vůbec jsme ji neprobrali. Podle slov paní učitelky „prostě nevyšel čas“. To je samozřejmě špatně.

Když se ale ve vzpomínkách přesunu do druhého ročníku SŠ, tam to bylo o poznání lepší. Přestože jsem studoval technický obor, měli jsem i předmět Ekonomika, kde jsme mimo jiné učili i právě o daních vybíraných naším erárem. A kromě teoretických hodin jsme se věnovali i přímo onomu tak častokrát vzývanému vyplnění růžového formuláře. A z toho jsem si odnesl následující dojmy:

  • na vyplnění Daňového přiznání není potřeba být raketový inženýr
  • pokud budu zaměstnanec bez přiznané vedlejší činnosti, netýká se mě to
  • přesný postup si nejspíš nezapamatuji, ale případně ho najdu na internetu

Tím samozřejmě nechci říci další oblíbenou hlášku odpůrců školství, a to „když máš Google, nepotřebuješ učitele“. Tyto školní lekce byly alespoň podle mě důležité a prospěšné. I když si nezapamatuji některé postupy do posledního kroku, je nepochybně důležité mít o těchto věcech alespoň povědomí a přehled.

Nicméně samotný fakt, že tento konkrétní skill někomu škola nedala, nelze brát jako nějaké obrovské mínus a životní handicap. Kdo chce a potřebuje, ten si to jednoduše zjistí, a hlavně více než 60% ekonomicky aktivních občanů jsou právě ti zaměstnanci bez vedlejšáků, za které to řeší firma (mimochodem mzdové účetnictví jsme se učili v témže předmětu).

Netvrdím, že by se výuka finanční gramotnosti neměla zlepšit, ale k tomu je potřeba konstruktivní kritika, ne zavádějící - byť líbivé - hlášky a mantry.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz