Článek
Sociální média vytvářejí situaci, ve které porovnáváte svůj běžný život s nejzajímavějšími momenty ze života ostatních. Pokud jste při prohlížení fotek šťastných přátel, kteří jsou zrovna na párty, zažili úzkost, tak víte o co se jedná.
Historicky nejde o nic nového. Člověk je společenský tvor a tento strach je mu proto do jisté míry vlastní. I když pravděpodobně existuje již stovky let, je FOMO studováno až v posledních několika desetiletích. Šířeji se jím zabývá výzkumná práce marketingového stratéga Dr. Dana Hermana z roku 1996, který jej pojmenoval. Až s dostupností chytrých telefonů a sociálních sítí se mohl rozšířit v tak masovém měřítku, jaké sledujeme v dnešních dnech. Různé aplikace sice umožňují sdílení s ostatními, ale nabízejí také nekonečný proud aktivit, kterých se účastní snad všichni.. kromě vás. Dle OptinMonster analýzy 56 % uživatelů přiznalo, že mají pocit, že promeškávají něco zajímavého a důležitého.

FOMO postihuje nadpoloviční většinu lidí
Zkreslení
Abychom kvůli FOMO nepropadali depresi, je důležité si uvědomit, co nám sociální sítě prezentují. Často se zdá, je to jsou platformy pro chlubení. Lidé zveřejňují ty nejlepší okamžiky. Aranžované fotky z toho nejlichotivějšího úhlu. Návštěva koncertu, svatby, drahé večeře nebo třeba víkend na horách ale nejsou každodenní realita. Na sociálních sítích vidíme koncentrované okamžiky štěstí a úspěchu. S běžnými dny nesrovnatelné.
Marketing
Ve svůj prospěch využívají FOMO různé firmy v rámci marketingových strategií. Strach je velkou hybnou silou a oblíbené jsou tak taktiky využívající jej na vyvolání pocitu naléhavosti a touhy po exkluzivních příležitostech. Příkladem mohou být časově omezené nabídky či limitované edice produktů, a mohou zahrnovat i zdůrazňování negativních následků, pokud zákazník nejedná. Využití pocitu promeškání u televizních diváků je také vnímáno jako faktor podporující vyšší sledovanost vysílání. Aktuální informace o důležitých společenských událostech v reálném čase umožňují poutavější zážitek z konzumace médií a rychlejší šíření informací.
Jak minimalizovat dopad
Pokud vás FOMO postihlo, existují kroky jak minimalizovat jeho dopad na vaši pohodu. Zde je několik tipů jak úzkosti předejít:
Místo toho, abyste se zaměřovali na to, co vám chybí, zkuste si všímat toho, co máte.
Můžete změnit svůj feed tak, aby se vám zobrazovalo méně věcí, které spouštějí negativní pocity, a více věcí, které vám dělají radost.
Snížení používání telefonu nebo dokonce digitální detox , kdy si dáte pauzu od digitálních zařízení , vám může pomoci více se soustředit na svůj život, aniž byste se s někým srovnávali.
Vedení offline deníku vám může pomoci přesunout vaši pozornost od veřejného uznání k soukromému ocenění věcí, které jsou pro vás důležité.
Domluvte si s někým osobní setkání, místo snahy o navazování kontaktů s lidmi na sociálních sítích.
Pokud máte pocit, že vám něco chybí , může být užitečné oslovit přítele nebo strávit nějaký čas přemýšlením o věcech, za které jste ve svém životě vděční.
Zdroje: