Lidé a společnost

Kvantová mechanika především pro ženy

Foto: Rinina25&Twice25, Saluzzo, Castello della Manta, riproduzione di una figura, Wikipedia Commons

Tento článek vyvrací některé mýty o kvantové mechanice na příkladech ze života.

O kvantové mechanice a o kvantové fyzice a kvantovém světě toho bylo mnoho řečeno a napsáno a dodnes vzrušují a udivují svět svou záhadností. A to dokonce natolik, že jejich aplikace prorostly mimo svět fyziky a takzvaně seriózní vědy přes psychologii až do oborů, jako je parapsychologe a esoterika. Mnoho lidí považuje kvantovou mechaniku za nepochopitelnou a mnozí vědci tento pohled na věc potvrzují s tím, že je její vysvětlení naprosto neintuitivní, že se její alternativy nevyskytují v makrosvětě, tedy v tom světě, se kterým přicházíme denně do styku a jsme schopni ho běžnými smysly vnímat, a že je pro laiky téměř nemožné ji pochopit. Kvantové částice se podle kvantové mechaniky chovají podivným způsobem, který nepřipomíná nic, co známe z běžného života. Ale je to opravdu tak?

Kvantová mechanika se tedy z fyzikálně vědeckého hlediska podle odborníků nachází výhradně v mikrosvětě, i když jsme schopni její dopady a aplikace pozorovat i v makrosvětě. Jako například v analogové fotografii, kvantových počítačích a existuje mnoho dalších příkladů.

Narozdíl od většinové především populárně-vědecké obce si vůbec nemyslím, že na chování kvantové částice je něco nepochopitelného nebo neznámého, a uvedu vám naprosto blatantní příklady z praxe.

Klasickým modelem kvantového chování totiž disponuje takový poměrně průměrný český muž.

Pokud chcete pochopit kvantovou fyziku a zjistit, jak funguje a co se v ní odehrává, tento přesný a názorný příklad z praxe pomůže pochopit kvantovou mechaniku každému, a nejlépe ženám, které se jinak o tuto oblast nikdy nezajímaly.

Jako model kvantového jevu můžeme směle definovat typ muže, který se znenadání objevuje a pak v nedefinovatelnou chvíli zase mizí. Ukažte mi českou ženu, která nikdy žádného takového muže nepotkala, ani o něm neslyšela nebo nečetla. Domnívám se, že neexistuje.

Další vlastností našeho modelu, která přesně odpovídá teoriím o kvantových jevech je to, že takový muž se náhle objevuje na místech, která nelze předem přesně určit. Tu je tuhle a pak zase tam. Nikdo předem neví, kde se zrovna objeví ani není možné určit, kde se nachází mezitím. Dokonce to vypadá, jako by mizel ze světa do nikam a pak se na něm zase objevil. Co lze ovšem s poměrně přesnou jistotou určit, je pole působnosti, na kterém se pravděpodobně objeví a velikost pole, kam až jeho působení dosáhne. To ovšem neznamená, že se nemůže objevit i někde jinde, ale tato pravděpodobnost se vzdáleností od určeného pole působnosti značně klesá. Teď prosím mluvíme jak o chování jistého typu českého muže, tak o kvantových částicích. Tyto dva jevy se řídí naprosto shodným modelem.

Existují další jevy spojené s kvantovou fyzikou, jako například kvantové tunelování. To je takový pravděpodobnostní jev, který říká, že za vysoce nepravděpodobných okolností jsou částice schopny tunelovat skrz jiné materiály, dokonce takové, které jsou považovány za neprostupné. Tyto jevy také u některých českých mužů dobře známe. Dostávají se do míst, kam by se za normálních okolností nikdo takový neměl dostat, a není podstatné, jestli se tam vetřeli svou vemlouvavostí, nebo na takový úkon použili paklíč. V každém případě je tento jev považován za vysoce nepravděpodobný až nepochopitelný, ale přesto existuje.

Tímto jsem se rychlým a jednoduchým způsobem pokusila vyvrátit několik mýtů o kvantové mechanice, a to především ty, že je nepochopitelná, že se vyskytuje pouze v mikrosvětě, že ji nelze pozorovat pouhýma očima, že ji neznáme z běžného života, že je neintuitivní a že ji nelze nijak pochopit.

Pánové možná nebudou souhlasit, ale dámy od této chvíle, pokud se setkaly s mnou výše uvedenými příklady, a já věřím, že většina ano, mohou směle říct, že mají kvantové jevy v malíčku.

P.S.: Proč s touto skutečností běžně vědci nepracují, nevím, ale buď neznají české muže nebo jsou možná sami právě takoví a platí na ně přísloví, že pro stromy nevidí les. Kdo ví.