Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Personální agentury si z výběru zaměstnanců dělají školení zdarma

Foto: Mensanka , AI Grok

Fotka typického personalisty. Často jeho úsměv znamená vaši škodu.

Podělím se s vámi o zkušenosti mého známého, který hledá práci. Přes personální agenturu nikdy víc.

Článek

Malé okénko do minulosti

Dnes se podívám na zoubek personálním agenturám. Dřív si firmy zaměstnance vybíraly samy. Česká komedie na téma dění jednoho personálního oddělení z let sedmdesátých Já to tedy beru, šéfe…!, byla spíš taková socialistická science fiction. Zaměstnanec se za socíku dostavil na personální oddělení okupované dámami, které by jinak dělaly účetní nebo vařily kafe, a ty si takového uchazeče vždy změřily od hlavy až k patě. Smlouvat většinou moc samy nemohly. Lidí bylo málo. Dnes sice firmy křičí do éteru zoufale ty stejné fráze: „Nemáme zaměstnance!“, ale asi si mohou dovolit hrát si s lidmi, když si často na výběr nových pracovníků najímají podivné personální agentury.

Současné podezřelé praktiky personálek a firem

Často se s nimi setkávají pracovníci do továren. To jsou případy snad i pro policii. Pracovní smlouvu uzavírají agentury a děláte pro ně, ne přímo pro firmu. Jak asi taková smlouva vypadá, si můžete snadno představit, zpravidla vás odrbou až na kost. Na podmínky si ve firmě moc stěžovat nemůžete, viz případ Vodňanského kuřete, kdy najímají pracovníky z Rumunska a Vietnamu a nedají jim možnost se dovolat práva (viz. odkazy ve zdrojích). Člověk by si řekl, no alespoň na vlastní lidi budou lepší, ale oni jsou na ně jako na cizí. Asi se totiž domnívají, že si s nimi mohou hrát a bude to větší sranda.

Další věc, kterou personální agentury dělají je, že slídí po vašem osobním životě, všech sociálních sítích, ale ne proto, aby vás lépe poznaly, ale aby na vás pokud možno měly nějakou psychologickou páku. Co je však horší je to, že jejich hledání zaměstnanců je často jen taková fiktivní přidružená výroba, kdy ve skutečnosti nikoho nehledají, ale chtějí sbírat od zkušených odborníků inspiraci a know-how zdarma. Firmě, která si je najme, vyúčtují poradenství, a od lidí ještě navíc získají know-how za hubičku. Tím se dostávám k případu mého známého.

Zkušenost s personálkou, inspirace pro personálku zdarma

Známý odpověděl na inzerát na portálu prace.cz. Místo firmy se mu ozvala paní z nejmenované personální agentury, nazvěme si ji pracovně Práce zdarma. No a ta paní nevěděla o firmě, kterou měla zastupovat ve výběrovém řízení, zhola nic. Sotva ze sebe vysoukala její název a zhruba činnost. Zkušenost, která není neobvyklá a byla mi potvrzena více lidmi, že personálky si často ani pořádně od firem nezjistí, co takové firmy chtějí. Spoléhají se na to, že se to nějak později vyřeší. Nebo zkrátka chtějí peníze za nic? Podle mého jedno i druhé.

Uchazeč se tedy dozvěděl, že firma dělá to, co si mohl jinak přečíst na internetu, a také informaci, že firma hledá obchodního zástupce. Což bylo také na internetu. Personalistka mu řekla, že bude mít online schůzku a že tam se o firmě od ní dozví více. Nejdříve však musí vyplnit online test na obchodníka. Ale pozor. Ředitel personálky Práce zdarma se živí také obchodními školeními, které, jak píší na své stránce, nabízí firmám za peníze. Už v online testu začali z uchazeče tahat rozumy. Co by odpověděl na to či ono, jak by zdolával námitky, jak by šel na tu či onu obchodní situaci. To už máme inspiraci od zkušeného obchodníka pro školení agentury zdarma.

Uchazeč práci chtěl, tak testy vyplnil. Byly poměrně rozsáhlé, asi na délku 45 minut. Bylo mu však divné, že na jeho dotaz, kdo z firmy se bude pohovoru účastnit, bylo jen ticho. Zeptal se tedy znovu a dozvěděl se, že se jedná jen o pohovor s personalistkou a jejím šéfem. A jedná se o jeho obchodní dovednosti, nikoliv o více informací o firmě, protože o ní ta agentura neví tak jako tak nic. Pokračování se dá domyslet. V případě pohovoru se zkušeným kandidátem by pohovor připomínal obchodní školení pro personálku zdarma, která by ho pod rouškou testování jeho vhodnosti pro danou pozici sprostě okradla o jeho obchodní know-how (o čase ani nemluvě) a to by pak v rámci školení pro firmy prodala firmám za velké peníze. Tak takhle se tady získávají rozumy za nic. Nejspíš by takový chytrý uchazeč právě proto dále neprošel, když by byl inspirativnější než personálka sama. Víme, jak to tady chodí.

Poučení? Pokud si firma najímá externí personální agenturu, má u mě první mínus. Pokud dovolí personalistům tahat z obchodníků know-how, což není něco zdarma, je pro mě zcela neseriózní partner k jednání. Know-how, jak jednat s lidmi, je totiž to jediné, co obchodník má, a chtít ho po něm jen tak a zdarma a ještě ho použít na vlastní školení, tak to je známka toxického podnikatelského prostředí. Jak v případě zadavatele, tak toho, koho si na získávání zaměstnanců najal.

Udělejte případovou studii zdarma, chce personálka ve výběrovém řízení

Totéž se týká i takzvaných case studies, neboli popisu konkrétních obchodních případů a jejich řešení. Ty leckdo požaduje jako podmínku k výběrovému řízení, samozřejmě neplaceně. Vybrat vhodného zaměstnance ale schopný psycholog nebo personalista umí i bez toho. Požadovat takové věci je tedy neseriózní krádeží, která se stala normou díky liknavosti těch, kteří by se proti tomu měli vzepřít. Takový zvyk nahrává podvodníkům a neprofesionálním personalistům, kteří se ve své práci dostatečně nevyznají, a tak musí z kandidátů zkoušet sedřít jejich profesionální kůži, aby si udělali alespoň mlhavou představu o tom, co jsou zač. Pokud někdo požaduje case studies a nejste zrovna nadšenci do chlubení se svým know-how, dejte okamžitě od takové příležitosti ruce pryč, i kdyby šlo o nabídku práce klíčníka ve zlatém zámku princezny ze Sáby.

Řešení pro výběr zaměstnanců

Pokud ve vás tedy personálky nevyvolávají důvěru, nenechte se uchlácholit, můžete pro to mít dobrý důvod. Personálky často jen využívají zdánlivě snadno získatelného zisku na trhu tím, že si uberou kousek jak z firmy tak ze zaměstnance, a kromě řečí a slibů jim svého nenabídnou nic. Stačí jim k tomu nějaký trochu výřečnější pán nebo dáma, kteří mohou nebo ani nemusí mít odpovídající vzdělání. A dokonce některé personálky jsou tak drzé, že právě přeprodávají rozumy, které samy z někoho neseriózně vymámily v rámci výběrových řízeních, možná i fiktivních, zdarma.

V Česku se hodně podceňuje hodnota duševního vlastnictví, to ale neznamená, že to tak bude věčně. Pokud jste podnikatel a chcete jít s dobou, uznejte hodnotu znalostí potenciálních zaměstnanců a nevystavujte je nedůstojnému ždímání nějakou agenturou jen proto, že vám naslibuje školení zdarma. Není to dobrý obchod, protože místo seriózního zaměstnance vám nastrčí jen jemu ukradené nápady a ještě po vás bude chtít vděčnost. A to se rozhodně nevyplatí.

Zdroje:

https://denikreferendum.cz/clanek/34235-babisova-vodnanska-drubez-roky-hrube-vykoristovala-vietnamske-delniky

https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/andrej-babis-agrofert-firmy-holding-vodnanske-kure_1902062017_ako

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz