Článek
Dividendové akcie představují záviděníhodnou mezeru pro investory, kteří hledají bezpečný zdroj příjmů. Podrobíme-li společnosti rychlému testu (představíme si svět bez jejich produktů), můžeme posoudit společnosti, které tvoří základní kameny našeho světa. Dvěma takovými stálicemi jsou výrobce polovodičů ASML (ASML) a největší řetězec výrobců koření McCormick (MKC). Pokud by tyto společnosti zanikly, mezeru, kterou by ve svých tržních segmentech zanechaly, by nebylo snadné zaplnit.
Společnost ASML, nepřehlédnutelná síla našeho digitálního života, je v zenitu litografického průmyslu, který je nezbytný pro výrobu polovodičových čipů. Její produkty, jako je DUV (hluboká ultrafialová litografie) a EUV (extrémní ultrafialová litografie), jsou nedílnou součástí tvorby moderních technologií. Společnost ovládá neuvěřitelných 80 % trhu s DUV a má monopolní postavení na trhu s EUV, což z ní činí klíčovou společnost v dodavatelském řetězci polovodičů. S rostoucím technologickým pokrokem je společnost ASML předurčena k dalšímu růstu.
Investice nejsou bez rizika a v případě společnosti ASML by ji mohla odradit nedávná omezení uvalená Spojenými státy na prodej polovodičových čipů do Číny. Čína dříve představovala 46 % tržeb společnosti, nicméně podle finančního ředitele ASML Rogera Dassena by tyto překážky neměly mít vliv na rok 2023 ani později, protože většina objednávek z Číny se týkala nevyřízených objednávek deset let starých výrobků.
Navzdory cyklickému charakteru polovodičového průmyslu se společnosti ASML podařilo v posledním čtvrtletí zvýšit tržby o 15 % a zisk na akcii o 12 %. S čistou ziskovou marží ve výši 28 % je společnost schopna zvýšit výplatu dividendy ve výši 1,1 %, která se odvozuje z pouhých 32 % zisku. Akcie společnosti ASML navíc za poslední tři měsíce zaznamenaly pokles o 19 %, což vedlo k poměru P/E (cena k zisku) ve výši 29, což je výrazně méně než pětiletý průměr 41 %. To činí z ASML slibnou akcii, která by mohla nabídnout doživotní dividendy.
Na druhé straně je tu společnost McCormick, která je základním produktem domácnosti. Působí ve dvou segmentech: spotřebitelském (prodej pro Walmart, Kroger atd.) a řešení pro ochucení (zásobování Pepsico, Yum Brands a další), svět bez McCormick by mohl ztratit svůj chuťový profil. Značky vlastněné společností McCormick, jako je hořčice French’s, Lawry’s, koření Zatarain’s a Frank’s RedHot, se podílejí na téměř 40 % amerického průmyslu ochucovadel.
Rostoucí míra inflace však snížila marže společnosti McCormick, která se to snaží kompenzovat zvýšením cen v zákaznických smlouvách. V důsledku toho se její hrubé ziskové rozpětí zlepšilo. Reakce trhu však byla taková, že akcie společnosti McCormick klesly za poslední tři měsíce o 30 % poté, co se její podíl na zisku na akcii v posledním čtvrtletí propadl o 23 % a objem prodeje zůstal slabý. S poměrem P/S (price-to-sales) 2,4 je ocenění společnosti nejnižší od roku 2016.
Pro investory zaměřené na dividendy je tu ale i světlá stránka, protože dividendový výnos společnosti ve výši 2,6 % je nejvyšší za posledních deset let. McCormick si dokázal udržet 36letou sérii zvyšování dividend a výplatní poměr 64 %, čímž se upevnil jako potenciální zdroj konzistentních doživotních dividend. Investoři by tedy měli věnovat pozornost odolnosti těchto dvou výklenkových, dividendy vyplácejících stálic.