Článek
Začátkem loňského roku společnost Netflix (NFLX) odhalila něco, co už mnozí investoři věděli: na její platformě se šíří sdílení hesel. Společnost dříve podporovala sdílení účtů jako způsob, jak zvýšit zájem o své programy. Mnozí si však neuvědomovali, jaký je rozsah tohoto jevu a kolik to Netflix stojí.
Ve svém dopise akcionářům za první čtvrtletí roku 2022 vedení společnosti odhadlo, že svůj účet u Netflixu sdílí více než 100 milionů domácností, z toho více než 30 milionů jen v Severní Americe. Průkopník streamování v důsledku toho uvedl, že to „znamená, že na mnoha trzích je obtížnější zvyšovat počet členů“. Netflix tehdy uvedl, že pracuje na tom, „jak nejlépe zpeněžit sdílení - více než 100 milionů domácností, které používají účet jiné domácnosti“.
Zdá se, že společnost konečně dospěla k plánu. Diváci, kteří sdílejí své heslo, by měli sledovat svou e-mailovou poštu, protože oznámení se začnou rozesílat okamžitě.
Připravte se zaplatit
V oznámení zveřejněném na svých webových stránkách Netflix uvedl: „Počínaje dneškem budeme tento e-mail zasílat členům, kteří sdílejí Netflix mimo svou domácnost ve Spojených státech.“ Společnost dále zdůraznila, že každý účet je určen pro jednu domácnost, kterou mohou členové rodiny používat „doma, na cestách, na dovolené“, a vyzdvihla funkce, které podporují přidávání nových uživatelů, včetně funkcí Přenos profilu a Správa přístupu a zařízení.
E-mail bude obsahovat také konkrétní pokyny, jak zkontrolovat, kdo účet používá, a to tak, že zkontrolujete připojená zařízení, odhlásíte všechna, která nejsou autorizovaná, a doporučíte, abyste „zvážili změnu hesla“.
Pro ty, kteří chtějí „přidat dalšího člena“, společnost uvádí, že „můžete sdílet svůj účet Netflix s někým, kdo s vámi nežije, za dalších 7,99 dolaru měsíčně“.
Někteří členové se budou bránit, ale cena je ve skutečnosti docela rozumná, protože základní tarif Netflixu stojí 9,99 dolaru měsíčně, zatímco standardní a prémiový tarif stojí 15,49, resp. 19,99 dolaru.
Společnost Netflix testovala svou iniciativu placeného sdílení na několika světových trzích, včetně tří v Latinské Americe, aby si ověřila, jak jsou předplatitelé odolní vůči dodatečným nákladům. Začátkem letošního roku Netflix zavedl placené sdílení v Kanadě, na Novém Zélandu, v Portugalsku a ve Španělsku a s výsledky byl spokojen.
Vysoké náklady na sdílení hesel
I když se sdílení účtu s nejlepším přítelem, bývalým přítelem nebo bývalým spolubydlícím nemusí zdát jako velký problém, náklady na ušlé příjmy Netflixu jsou obrovské. Pro představu, společnost uzavřela první čtvrtletí se zhruba 232 miliony účtů po celém světě. Pokud by se Netflixu podařilo zapojit všech 100 milionů dalších diváků, zvýšil by se počet jeho předplatitelů přibližně o 43 %.
Z finančního hlediska jsou tato čísla docela zajímavá. Pokud by všech 100 milionů uživatelů platilo navrhovaných 7,99 dolaru měsíčně, přineslo by to téměř 2,4 miliardy dolarů navíc za čtvrtletí nebo zhruba 9,6 miliardy dolarů ročně. Pro představu, Netflix v roce 2022 dosáhl příjmů ve výši 31,6 miliardy dolarů - takže zvýšení o téměř 10 miliard dolarů by znamenalo značný rozdíl.
Nevyhnutelný odpor
Je jen velmi malá (pokud vůbec nějaká) šance, že Netflix přivede všechny marnotratné diváky do svého středu. Stačí se podívat na sociální sítě, abychom viděli, jak niterně někteří předplatitelé - a údajně i bývalí předplatitelé - na tuto zprávu reagují.
Netflix původně odložil plošné zavedení svého plánu s odkazem na „zrušení reakce na jednotlivých trzích, když jsme oznámili novinku“, ale výsledkem je nakonec „zvýšení akvizic a příjmů“. To naznačuje, že po počátečním výpadku se mnozí z těch, kteří přeruší předplatné, nakonec vrátí.
Vždy se najde hlasitá menšina, která bude nad situací bědovat, ale vzhledem k tomu, že Netflix k situaci přistupuje rozvážně, neočekávám žádný výrazný odpor.
Ačkoli výsledky této akce je třeba sledovat, na prolomení hesla se čekalo dlouho. Očekávejte, že se dozvíte více, až společnost oznámí své výsledky za druhé čtvrtletí, které obvykle padají v polovině července. Zprávy budou pravděpodobně dobré.