Článek
Dlouho očekávané obnovení dodávek letounů 737 MAX společnosti Boeing BA do Číny se po incidentu s jedním z letadel společnosti Alaska Airlines zpozdí. K tomu dochází v době, kdy se očekávalo, že americký výrobce letadel využije tání americko-čínských vztahů k posílení své přítomnosti na trhu. Poslední neúspěch zanechává budoucnost Boeingu v Číně nejistou a ohrožuje jeho šance na znovuzískání významného podílu na trhu v odvětví, které podle jeho předpovědí bude v příštích dvou desetiletích představovat pětinu celosvětových dodávek letadel.
Zprávy naznačují, že China Southern Airlines, jeden z několika čínských dopravců s nedodanými letouny MAX, se chystal obdržet letouny Boeing již v lednu. Po incidentu s Alaska Airlines však dopravce plánuje provést dodatečné bezpečnostní kontroly letadel Boeing, a to i přesto, že modely, které mají být dodány, se liší od letadel MAX 9 společnosti Alaska. Časový harmonogram těchto dodatečných kontrol zůstává neurčitý, což zvyšuje nejistotu ohledně již uskutečněných dodávek, které Peking po dvou smrtelných nehodách letounů 737 MAX 8 již několik let odkládá.
Čínský letecký regulátor údajně v podobném duchu nařídil leteckým společnostem, aby provedly preventivní bezpečnostní kontroly svých flotil letadel Boeing 737 MAX. Model MAX 9 není v současné době součástí flotily žádného čínského dopravce. Společnost Boeing, China Southern ani čínský úřad pro civilní letectví se k tomuto vývoji nevyjádřily.
Toto zpoždění je další ranou pro společnost Boeing, která se potýká s kolísavými vztahy mezi Pekingem a Washingtonem, které nevyhnutelně ovlivňují podnikání. Díky nedávnému zlepšení vztahů po listopadovém setkání amerického prezidenta Bidena s čínským vůdcem Si Ťin-pchingem a opatrnému přístupu Číny k výsledkům voleb na Tchaj-wanu Boeing doufal, že získá zpět důvěru čínských regulačních orgánů a spotřebitelů.
Znovuzačlenění společnosti Boeing do čínského leteckého průmyslu je vzhledem k jeho historickému významu a ekonomickému výnosu nanejvýš důležité. Společnost Boeing, známá jako největší americký vývozce do Číny v minulých letech, se v posledních pěti desetiletích významně podílela na rozvoji čínského komerčního leteckého průmyslu. Společnost školila čínské letecké úředníky, piloty a odebírala několik komponentů od čínských dodavatelů, čímž se upevnila jako základní kámen tohoto odvětví.
Tato dynamika se však v posledních letech změnila, protože vztahy mezi Pekingem a Washingtonem se zhoršily a Čína se stala pro společnost Boeing rizikovou. Po dvou smrtelných nehodách letounu 737 MAX 8 se Čína stala první zemí, která tento model, jehož téměř stovka kusů byla provozována různými místními dopravci, vyřadila z provozu. Tento krok znamenal významnou změnu, protože letadla evropského konkurenta Airbusu předstihla letadla Boeing u tří největších čínských leteckých společností, což vedlo k poklesu prodeje komerčních letadel Boeing. Airbus mezitím využil ztrát společnosti Boeing a zaznamenal bezprecedentní objednávky na svá letadla.
Navzdory tomu se společnost Boeing vytrvale pokoušela dodat své nevyřízené objednávky poté, co Čína odblokovala letouny 737 MAX, ale souhlas Pekingu byl pomalý. Zprávy ukazují, že v září bylo zaparkováno 85 letounů Boeing 737, které čekaly na schválení dodávky do Číny.
Ve třetím čtvrtletí roku 2021 plánovaly společnosti Boeing a China Southern obnovit dodávky, ale požadovaný souhlas Pekingu se nepodařilo získat. Nedávný pokrok v bilaterálních vztazích mezi USA a Čínou po summitu Biden-Xi v Kalifornii se však pro Boeing zdál být slibný. Současně Mike Fleming, výkonný ředitel společnosti Boeing, během setkání s představiteli Čínského úřadu pro civilní letectví (CAAC) zachoval optimismus ohledně růstu společnosti v Číně.
Po Flemingově schůzce CAAC schválil dodávky Boeingu, které měl Boeing dodat společnosti China Southern již v prosinci. Kvůli nezbytným kontrolám ze strany China Southern, které byly nutné, protože letadla společnosti ležela v zásobách Boeingu již několik let, se však dodávka posunula na leden. Toto zdržení se ještě prodloužilo po nehodě společnosti Alaska Airlines 5. ledna 2024, kdy letoun 737 MAX 9 provozovaný společností Alaska nouzově přistál kvůli odtržení části letadla uprostřed letu.
Podle Richarda Aboulafia, výkonného ředitele společnosti AeroDynamic Advisory, se Čína může rozhodnout využít svého vlivu na proudová letadla, například požádat o více kontrol jako reakci na obchodní omezení USA týkající se vývozu polovodičů do Číny. V komentáři ke geopolitickým vazbám na společnost Boeing Aboulafia uvedl, že „to bude opravdu těžké překonat“.