Hlavní obsah

Je Sirius XM skrytým klenotem, nebo akcií, které je třeba se vyhnout?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Forbes

Sirius XM Holdings v turbulencích: Ponořte se do finančních údajů a vyhlídek

Článek

V posledních letech otřásl finančními trhy nečekaný vývoj. Společnost Sirius XM Holdings (SIRI 2,77 %), veterán rozhlasového průmyslu, se v roce 2023 vymanila ze zavedené stagnace na mrtvém bodě, ale průlom nebyl pozitivní. Akcie, které se více než dva roky obchodovaly beze změny, zaznamenaly značnou volatilitu. V loňském roce se akcie Sirius XM propadly až o 41 %, protipólem byl vrcholný zisk 34 %, a rok završily s minimální 6% ztrátou.

Dosavadní vývoj v roce 2024 byl pro Sirius XM medvědí a od počátku roku se akcie zmenšily o znepokojivých 33 %. Tento propad, který odráží naprostou volatilitu akcií, přichází poté, co se akcie odrazily od 54% minima, kterého dosáhly v červnu. Tyto extrémní výkyvy vyvolávají dvě otázky: jaké faktory způsobují tak silné výkyvy a jakou strategii by měli investoři sledovat.

Prozkoumání finančních čísel společnosti Sirius XM může poskytnout určitý náhled. Poměr ceny k zisku (P/E) společnosti Sirius XM činí relativně skromných 10,9, což vytváří dojem cenové dostupnosti, zejména v kontextu historických průměrů a v kontrastu se současnými mediálními službami. Pro představu, Netflix (NFLX) disponuje poměrem P/E 45,2 a Spotify (SPOT) se i přes záporné zisky pohybuje na historických maximech s ohromující tržní kapitalizací 59 miliard dolarů.

Společnost Sirius XM si se svou tržní kapitalizací 14,0 miliardy USD udržuje silnou pozici v sektoru středně velkých společností. Společnost také nabízí štědrý dividendový výnos ve výši 2,9 %, který vřele uvítá každý investor zaměřený na generování příjmů. Tato mince má však i svou znepokojivou stránku, neboť růst tržeb společnosti Sirius XM se zastavil a volný peněžní tok společnosti má klesající tendenci, což je skličující jak pro společnost, tak pro její investory.

Pokud se na tuto finanční trajektorii podíváme prizmatem rozmachu poskytovatelů digitálního obsahu, je pochopitelnější. I když satelitní rozhlasová služba Sirius XM nadále funguje, hrozí, že se společnost stane dalším soupeřem v záplavě poskytovatelů digitálních médií.

Na druhou stranu však v oblasti Sirius XM existuje i světlá stránka. Její dceřiná společnost Pandora vykázala za první čtvrtletí pozitivní 7% meziroční nárůst tržeb. Navzdory stacionárnímu počtu předplatitelů se Pandora odrazila v silnějších tržbách v oblasti reklamy, což ukazuje na slibnou odolnost segmentu streamingu založeného na reklamě, a to i při rostoucí konkurenci.

V širším měřítku mohou vystupňované prodeje reklamy společnosti Pandora symbolizovat konec propadu digitální reklamy způsobeného inflací. To by mohlo být dobrou předzvěstí i pro specialisty na online média, jako jsou Spotify a Netflix.

Překvapivým zvratem je, že společnost Berkshire Hathaway (BRK.A) (BRK.B) Warrena Buffetta loni nashromáždila miliony akcií společnosti Sirius XM. Přesto je pozoruhodné, že právě v době, kdy Buffett viděl potenciál, Berkshire v prvním čtvrtletí roku 2024 snížila své podíly v Sirius XM o 8,9 %.

Pokud jde o nákup, prodej nebo držení akcií Sirius XM, signály představují hlavolam. Akcie jsou ekonomicky životaschopné a dividendy jsou uspokojivé. Avšak uprostřed rostoucí konkurence a stagnujících příjmů jsou prognózy růstu přinejlepším nejasné.

Pro současné akcionáře by měly být potenciální ztráty při dnešní skromné ceně akcií velmi důležité. Vzhledem k současným podmínkám na trhu se může samotné setrvání společnosti Sirius XM jevit jako zastaralý obchodní model, zejména když porovnáme její přístup s hudebním obsahem a podcasty na internetu.

Vezmeme-li v úvahu všechny prvky, nejrozumnějším postupem by mohlo být ponechat si v tuto chvíli akcie společnosti Sirius XM v pevné pozici „hold“. Potenciální únikový plán by mohl být stanoven na cenovém bodě úměrném poměru P/E blížícímu se pětiletému průměru 21,5. To by mohlo investory přimět k tomu, aby zvážili rychlejší realokaci svého kapitálu.

Oživení trhu s digitální reklamou by mohlo posloužit jako megahit pro majitele těžkých vah digitálních médií, jako jsou Spotify a Netflix. S oživením jejich sektorů by se diverzifikace do těchto beneficientů digitální reklamy mohla ukázat jako chytrý tah.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz