Hlavní obsah
Finance

Netflix roste pomalu a má drahé akcie; je čas najít novou růstovou společnost

Foto: Unsplash.com

Společnost Netflix zaznamenala malý nárůst tržeb navzdory dvěma plánům na zvýšení příjmů

Článek

Některé společnosti v poslední chvíli výrazně mění své obchodní modely, aby se dostaly na novou vlnu růstu. Nedávno se o to pokusila společnost Netflix (NFLX) a výsledek zanechal mnoho stop. V roce 2023 společnost Netflix zavedla dvě změny, které zpochybnily její dlouhodobý obchodní model: reklama a omezení sdílení hesel.

Poté, co se investoři během výsledků za druhé čtvrtletí seznámili s tím, jak nový Netflix vypadá, se zdá, že změny neměly takový efekt, jaký společnost očekávala. V důsledku toho si mnozí investoři pravděpodobně kladou otázku, zda není na čase nechat akcie Netflixu na této úrovni. Pojďme se tedy podívat, jak si Netflix vedl, a zjistit, zda se vyplatí jej držet.

Nové iniciativy společnosti Netflix nemají zamýšlený efekt

Růst příjmů společnosti Netflix byl v uplynulém roce neuspokojivý. V žádném z posledních čtyř čtvrtletí nezvýšila své příjmy o 10 % nebo více a 2,7% růst ve druhém čtvrtletí tuto špatnou sérii udržel. Vedení společnosti sice poskytlo pokyny, které naznačují, že se hospodaření ve třetím čtvrtletí zlepší (předpokládalo 7,5% nárůst tržeb), ale stále to nestačí na to, aby se Netflix dostal na pozici, která by překonávala tržní růst.

To není příliš příjemné, protože radikální omezení sdílení hesel a zavádění reklamních úrovní mělo mít výraznější dopad. Přesto vedení společnosti varovalo investory před příliš rychlými závěry, protože věří, že druhá polovina roku 2023 bude více reprezentovat její přepracovaný obchodní model do budoucna. Tato výzva k trpělivosti, ačkoli je rozumná, se může setkat se skepsí některých investorů, protože tyto iniciativy již fungují několik čtvrtletí bez očekávaných výsledků.

Pozitivní je, že provozní marže společnosti Netflix dosáhla ve 2. čtvrtletí vysoké hodnoty 22 %. To je rozhodující, protože Netflix přechází z růstové společnosti na zavedenější, kde jsou zisky důležitější.

Z tohoto pohledu Netflix očekává, že celoroční provozní marže se bude pohybovat mezi 18 % a 20 % (čtvrté čtvrtletí je historicky nejnižším bodem pro provozní marže této společnosti). To se pravděpodobně promítne do ziskové marže v polovině desítek na konci roku.

S touto úrovní ziskovosti a růstu se však akcie Netflixu jeví jako vysoce nadhodnocené.

Netflix se obchoduje s vysokou prémií

Pokud by Netflix ve třetím a čtvrtém čtvrtletí rostl tempem 7,5 %, dosáhl by celoročních tržeb 33,3 miliardy dolarů. Při 15% ziskové marži by to znamenalo zisk v podstatě 5 miliard dolarů. Tržní kapitalizace Netflixu ve výši 192 miliard dolarů oceňuje akcie na 38násobek celoročního zisku. V porovnání s 20násobkem forwardového poměru ceny k zisku (P/E) na trhu má Netflix oproti širšímu trhu výraznou prémii.

Investoři si tedy musí položit otázku: „Má společnost, která roste méně než tržním tempem, hodnotu téměř dvojnásobku trhu?“ Podle mého názoru je odpověď jednoznačné „ne“.

Netflix by musel v podstatě zdvojnásobit své zisky, aby se vrátil na průměrnou hodnotu poměru ceny a zisku. I kdyby Netflix rostl průměrným tržním tempem 10 % (což se mu již více než rok nedaří), trvalo by to asi sedm let.

Existuje mnoho způsobů, jak zdvojnásobit příjmy, včetně získávání nových předplatitelů a zvyšování cen. Nicméně vzhledem k tomu, že se Netflix snaží získat nové předplatitele (omezuje sdílení hesel) a již nyní má jednu z nejlevnějších streamovacích služeb, není příliš prostoru pro růst.

Proto si myslím, že investoři udělají nejlépe, když akcie Netflixu opustí, zejména po jejich letošním 45% růstu. I když se mohu mýlit, nepředpokládám scénář, kdy se Netflix stane tržně nejúspěšnější akcií kvůli svému vysokému ocenění a nízkému růstu. V současné době jsou na trhu mnohem atraktivnější akcie a myslím si, že kapitál investovaný do Netflixu by bylo lepší rozmístit do jiných oblastí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz