Hlavní obsah
Finance

Proč byste se měli řídit radami Warrena Buffetta ohledně EV akcií?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

Šéf Berkshire si nemyslí, že by trhu s elektromobily dominovala jedna společnost.

Článek

Odvětví elektromobilů se rychle mění. Ještě před několika lety byla Tesla (TSLA) v podstatě jediným významným hráčem v USA a díky výhodě prvního hráče dosahovala provozních marží blížících se 20 %.

V současné době však Tesla v oblasti elektromobilů soupeří se staršími výrobci automobilů, jako jsou GM a Ford, evropskými automobilkami, jako jsou Volkswagen a Polestar, a také s novými výrobci, jako jsou Rivian Automotive (RIVN) a Lucid Group (LCID).

V reakci na novou vlnu konkurence Tesla v posledních měsících oznámila několikanásobné snížení cen, což signalizuje, že společnost raději získá podíl na trhu, než aby generovala vyšší zisky. A generální ředitel Elon Musk navrhl, že by společnost mohla z prodeje automobilů generovat dokonce nulu a vynahradit si ji prodejem služeb, jako je například plné samořízení, majitelům.

Pokud přemýšlíte, co si jako investor počít s měnícím se odvětvím elektromobilů, možná byste si měli vzít k srdci slova Warrena Buffetta, generálního ředitele společnosti Berkshire Hathaway (BRK.A) (BRK.B) a nejúspěšnějšího investora všech dob.

Buffettova moudrá slova

Společnost Berkshire Hathaway trh s elektromobily nezanedbává. Ve skutečnosti byla společnost významným investorem do čínského výrobce elektromobilů BYD, ačkoli v uplynulém roce svůj podíl prodávala.

Na výročním zasedání společnosti Berkshire Buffett a její místopředseda Charlie Munger na otázku, proč tomu tak je, odpověděli, že nechtějí konkurovat Elonu Muskovi. Existuje však ještě jeden důvod, proč se společnost od BYD odklání a proč Buffett pravděpodobně nekoupí další akcie elektromobilů.

Na setkání investorům v podstatě řekl, že na trhu s elektromobily nebude žádný lídr: „Uvidíte změnu vozidel, ale neuvidíte nikoho, kdo by vlastnil trh, protože změnil vozidlo.“

Buffett má dobrou poznámku. V současné době existuje řada faktorů, které z elektrických vozidel činí pro investory náročný sektor. Konkurence sílí a starší automobilky jen tak nezmizí. V současné době je trh s automobily roztříštěný a zdá se, že trh s elektromobily nebude jiný, protože na trh vstupuje více účastníků a ceny klesají, což je odrazem rostoucí konkurence.

Sladit výrobu s poptávkou je v automobilovém průmyslu mnohem obtížnější než v případě softwaru nebo dokonce chytrých telefonů a nesoulad může snadno vést ke slevám - nebo k ponechání zisku na stole, pokud je úroveň výroby příliš nízká.

Dalším problémem je, že v tomto odvětví se stále pohybují miliardy dolarů, protože investoři dříve nabízeli akcie elektromobilů až do stratosférických výšek. Například společnost Rivian má ve své rozvaze stále více než 11 miliard dolarů v hotovosti a začínající společnosti, které mají hotovost k dispozici, budou ostatním společnostem jen ztěžovat vytváření zisku.

Zavedené společnosti jako GM a Ford zatím nepotřebují v oblasti elektrických vozidel dosahovat zisku a soustředí se spíše na etablování své značky a získání podílu na novém trhu, což bude také vytvářet tlak na ziskovost celého odvětví.

Tímto problémem již dříve trpělo odvětví sdílené jízdy a rozvozu jídla. Společnosti jako Uber, DoorDash, Lyft a Grubhub po léta utrácely miliardy na pobídky v boji o podíl na trhu, což většinou drtilo jejich akcie, než v poslední době omezily náklady a podnikly kroky k ziskovosti.

Tesla je sice solidně zisková, ale ochota společnosti snižovat ceny, aby se ubránila konkurenci, ukazuje, že tyto marže nemusí být trvalé.

Úspěšné odvětví není totéž co úspěšná akcie

Elektromobily mohou být budoucností automobilového průmyslu, ale to je něco jiného než to, že jejich akcie jsou dobrou investicí. Během boomu dot-com Buffett řekl, že v první polovině 20. století představovaly automobil a letadlo podobně transformační vynálezy, ale investovat do těchto odvětví by v té době bylo bláznivé, protože většina těchto společností zkrachovala.

Akcie elektromobilů sice nejsou na pokraji bankrotu, ale to neznamená, že jsou imunní vůči kruté dynamice rozvíjejícího se odvětví. Konkurence pravděpodobně zesílí a ziskové marže se budou snižovat. Investoři by možná měli poslechnout Buffettova slova a v sektoru elektromobilů postupovat opatrně.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz