Hlavní obsah

Proč se nám dnes tolik líbí akcie Costco?

Foto: Shutterstock

Maloobchodní gigant je stále zelenou investicí…

Článek

Costco (COST) je od svého debutu na trhu v roce 1985 jednou z nejodolnějších maloobchodních akcií. Maloobchodní sklad přečkal čtyři velké recese v USA a zároveň proměnil investici 1 000 USD při svém IPO ve více než 436 600 USD.

To byla neuvěřitelná jízda, ale opatrní investoři by dnes mohli váhat s nákupem Costco, protože se zdá být poněkud drahá při 46násobku forwardových zisků. Dnes tedy proberu čtyři důvody, proč si toto prémiové ocenění zaslouží - a proč by mohlo zamířit ještě výš.

1. Růst počtu členů a vysoká míra retence

Costco může prodávat své výrobky za tak nízké ceny a marže, protože většinu zisku generuje z vysoce maržových členských poplatků. Aby mohla dále růst, musí neustále získávat nové členy a zároveň si udržovat vysokou míru obnovy členství.

Ve druhém čtvrtletí fiskálního roku 2024 (které skončilo v únoru) se celkový počet držitelů karet společnosti Costco meziročně zvýšil o 7,3 % na přibližně 132 milionů. Celosvětová míra obnovy zůstala meziročně na stejné úrovni 90,5 %, ale míra obnovy v USA a Kanadě - což představuje 81 % jejích obchodů - dosáhla 92,9 %.

2. Rozšiřování expanze v kamenných prodejnách

Nízké ceny, prodej velkoobjemových produktů a lepivé členské plány společnosti Costco umožňují účinně konkurovat gigantům elektronického obchodu, jako je Amazon, a superobchodům, jako je Walmart . Díky tomu Costco přežilo „maloobchodní apokalypsu“, která zlikvidovala mnoho jeho kamenných konkurentů.

Místo toho, aby Costco zavřelo své kamenné prodejny, rozšířilo svou přítomnost z 638 skladů na konci fiskálního roku 2013 (který skončil v září. 2013) na 875 skladů na konci prvního čtvrtletí fiskálního roku 2024. Rozšířila se také do zahraničí otevřením dalších skladů v Asii a Evropě. Tento rostoucí počet skladů by měl zajistit více zákazníků v rámci jejích členských programů a rozšířit její pozici vůči společnostem Walmart Sam's Club, BJ's Wholesale a dalším maloobchodním skladům. Costco plánuje otevřít 30 nových provozoven (včetně dvou přemístění) za celý fiskální rok 2024.

3. Trvalý růst srovnatelných tržeb

Společnost Costco zažila v průběhu fiskálního roku 2020 a 2021 výrazný růst, protože pandemie přiměla více nakupujících k tomu, aby se zásobili potravinami a základními spotřebními předměty. V následujících dvou letech se však růst upravených srovnávacích ukazatelů (které nezahrnují prodej pohonných hmot a směnný kurz) zpomalil, protože pandemie polevila a inflační vlivy omezily spotřebitelské výdaje.

V první polovině fiskálního roku 2024 se však růst srovnatelných tržeb stabilizoval díky zrychlujícímu se růstu v Kanadě, dalších mezinárodních segmentech a segmentu elektronického obchodu. S tím, jak se zlepšuje makroprostředí, by se mělo postupně znovu rozehrát i podnikání společnosti v USA.

Analytici očekávají, že tržby společnosti Costco vzrostou ve fiskálním roce 2024 o 5 % a ve fiskálním roce 2025 o 7 % - stále tedy poroste rychleji než Walmart, Target a mnoho dalších velkých maloobchodních řetězců.

4. Stabilizace marží

Ve fiskálním roce 2023 hrubá marže společnosti Costco klesla, protože prodávala vyšší mix potravinářských výrobků s nižší marží v prostředí inflace a její podnikání v oblasti elektronického obchodu se po několika letech dvouciferného růstu ochladilo. V první polovině fiskálního roku 2024 však hrubá marže opět vzrostla, protože se oživil obchod s elektronickými produkty.

Společnost Costco nezvýšila své členské poplatky od roku 2017, ale všeobecně se očekává, že v blízké budoucnosti tyto poplatky zvýší. Zvýšení těchto poplatků by mělo dále zvýšit její hrubé marže a zmírnit některé inflační tlaky na její maloobchodní marže.

Provozní marže společnosti Costco se rovněž snížila z 3,4 % ve fiskálním roce 2022 na 3,3 % ve fiskálním roce 2023, protože růst jejích tržeb se zpomalil a hrubé marže poklesly. V první polovině fiskálního roku 2024 však tato hodnota meziročně vzrostla o 20 bazických bodů na 3,5 %, protože se stabilizoval růst srovnatelných tržeb a hrubých marží. Této expanze dosáhla i přesto, že v prvním čtvrtletí roku zvýšila nástupní mzdy v USA a Kanadě. V důsledku toho analytici očekávají, že její zisk na akcii (EPS) vzroste o 14 % ve fiskálním roce 2024 a o 8 % ve fiskálním roce 2025.

Costco zůstává skvělou evergreenovou akcií

Akcie společnosti Costco mohou zpočátku vypadat draze, ale její konzistentní růst srovnávacích ukazatelů, odolný obchodní model a plány na expanzi by měly dlouhodobě zvyšovat její zisky. Dokud se společnost neodchýlí od svého současného kurzu, mohly by její akcie v dohledné budoucnosti pokračovat v růstu a překonávat mnoho svých kamenných konkurentů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz